Als je 2 vaten met een leiding ertussen en een afsluiter. En je hebt in 1 vat 10 meter water, dat is gelijk aan een druk van 1 bar. Dat andere vat is leeg en daar heb je dus gewoon lucht. Nu ga je de afsluiter tussen de 2 vaten openen en het water gaat stromen. Nu heb je in beide vaten ineens 5 meter water staan wat voor 0,5 bar overdruk zorgt. Dat gewicht van het water houdt zich in evenwicht. Die 0,5 bar drukt tegen elkaar in, maar ze zijn allebei even sterk dus krijg je een eerlijk balans van 50/50. Stel nou dat in het ene vat een luchtdruk heerst van 2 bar dan is dat vat sterker en zal het balans gaan verschuiven en krijg je 2 ongelijke levels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat komt door de "Wet van de communicerende vaten".

Toegevoegd na 35 seconden:
De wet van de communicerende vaten is een regel uit de natuurkunde die eigenlijk de wet van het communicerende vloeistofpeil zou kunnen heten. De wet zegt, dat in twee vaten die met elkaar verbonden zijn, de vloeistof in beide vaten altijd even hoog zal staan. Het woord communiceren moet in dit geval opgevat worden als uitwisselen: als twee watervaten vloeistof kunnen uitwisselen, dan communiceert het waterpeil in de ene met het peil in het andere vat. Voorwaarde daarvoor is dat de luchtdruk boven de vaten gelijk is, wat bij open vaten gewoonlijk het geval is.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag gaat helemaal niet over meerdere vaten, maar over 1 "vat", namelijk het bad. Er valt dus weinig te communiceren.
Dat komt omdat water zeer vloeibaar is en zich op alle plaatsen in het bad tot dezelfde hoogte verdeelt.
Er is een wet, die van de communicerende vaten, oftewel de wet van het vloeistofpeil en daar zie je dat vloeistof dit ook doet in bassins of buizen die met elkaar in verbinding staan en waar lucht bij kan.
http://www.google.nl/search?q=communicerende+vaten&hl=nl&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=jE4ZT-fhJ8aaOtnZmaYL&sqi=2&ved=0CCoQsAQ&biw=1280&bih=660
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De zwaartekracht ' trekt' het water naar beneden en de luchtdruk ' duwt' van bovenaf op het water, doordat het water vloeibaar is, staat het overal ' bijna ' even hoog, het gaat natuurlijk wel met de kromming van de aarde mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het bad "waterpas" is gemonteerd.