Het massagetal van een Fe-atoom is 56. Het aantal neutronen in dat Fe-atoom is 30. Hoeveel elektronen bevinden zich dan in dat Fe-atoom?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8K

Het beste antwoord

IJzer heeft atoom nummer 26, dat betekend dat er 26 protonen zijn in de kern. Een neutraal atoom (geen ion) heeft even veel elektronen als protonen dus 26.

Toegevoegd na 7 minuten:
IJzer heeft een aantal isotopen ijzer-54, 56 (de meest voorkomende die je noemt) en 57 en 60. Echter wat een ijzer atoom een ijzer atoom maakt zijn de 26 protonen. Als het er minder zouden zijn bijvoorbeeld 25 dan is het Mangaan. Protonen zijn positief geladen dus om een neutraal atoom te hebben zijn er even veel elektronen als protonen.

IJzer komt ook in ion voor als Fe2+ en Fe3+. Dat geval komt het 2 of 3 elektronen 'te kort'. Dus Fe heeft 26 elektronen Fe2+ 24 en Fe3+ 23.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als er 30 neutronen zijn met een massa van 1 dan houd je er nog 26 over, dat moeten dat wel de protonen zijn want elektronen hebben geen massa. En het aantal protonen en elektonen is altijd gelijk in een atoom.