Waarom kan je jezelf niet optillen?

Ik weet dat het niet kan> ( http://www.goeievraag.nl/vraag/jezelf-optillen.84052 ) omdat je dan zou zweven en je je ergens aan af zou moeten zetten.
Maar waarom moet dat dan?
Ik heb er al heel vaak bij nagedacht en snap dus nog steeds niet waarom je niet gewoon je stoel vast kan pakken en jezelf op tillen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K
Amadea
12 jaar geleden
Ha, Jurgen is me net vóór!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar hoe werkt die zwaartekracht dan als je jezelf zou willen optillen?
Amadea
12 jaar geleden
Kijk maar eens naar André Kuipers in het ISS station, Moonloon. Die kan het wél, omdat daar geen zwaartekracht is.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik kan best mijn stoel vastpakken en mezelf optillen. Ik doe het nu - wacht even... - ja, daar ben ik weer. Zie je wel, het is me gelukt! Wat ik zojuist deed: beide handen links en rechts van mijn zitvlak op de zitting van de stoel zetten. Dan de armen strekken. Zo duw ik mezelf omhoog, mijn billen zweven dan een paar cm boven de zitting van de stoel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
XD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is inderdaad niet de zwaartekracht die het probleem is. Het is een van de wetten van Newton; actie zorgt voor reactie. Het is hetzelfde als op een boot in je eigen zeilen blazen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Je kunt het ook zien in de vorm van interne en externe krachten. Interne krachten kunnen een voorwerp niet verplaatsen, externe wel. Als ik met mijn handen op mijn bovenbenen duw, zijn dat interne krachten. Dan zal er niets gebeuren (het doet hooguit pijn).
Amadea
12 jaar geleden
Maar Cryo, bij dat ´optillen´ ben jij in feite niet echt opgetild. Je hebt alleen je bovenlichaam opgeduwd. Maar je voeten blijven op de grond. Of niet dan?
Cryofiel
12 jaar geleden
Nee, die zweven. Alleen mijn handen rusten nog op de zijkanten van de zitting van de stoel.

Het beste antwoord

Dat komt, doordat hier om een zogenoemd 'gesloten systeem' gaat.

Je trekt aan je stoel, en daardoor ontstaat er spanning in het systeem stoel + mens. Die spanning werkt niet naar buiten toe: hij blijft in het systeem zelf opgesloten.

Er is dus geen werking naar buiten toe: er is geen vector, en dus ook geen resultante met de zwaartekrachtsvector.

Jouw probleem zit hem dus in je (on)begrip over grenzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat gesloten syteem heb je toch altijd?.. Als je als persoon een doos met boodschappen optilt, dan gebruik je jezelf toch als het gesloten systeem zegmaar?.. het gaat gewoon om de verbinding met de bodem waar je op staat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk aan dat antwoord heb ik wat. Dank je wel ik snap het :)

Andere antwoorden (6)

Licht er aan hoe je het bekijkt, als je tussen 2 stoelen staat kan je jezelf zeker wel optillen..

Je kan ook in een touw klimmen door alleen je handen te gebruiken, in feite til je dan jezelf ook op

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kan alleen natuurlijk jezelf niet optillen als je gewoon ergens op een open plek staat, waar nis is om je aan op te tillen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom heb je iets nodig om je aan op te trekken of om op te drukken dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er moet toch altijd iets zijn om je aan op te tillen?.. ja kan moeilijk de lucht om je heen vastpakken en je daaraan optillen.. Volgensmij bedoel je de vraag iets anders dan wij denken..?
Reddie
12 jaar geleden
Actie is reactie. Als je jezelf in je nekvel pakt en omhoog trekt, dan drukken je armspieren je schouder juist naar beneden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist! +
Omdat zwaartekracht dit tegenwerkt. Als het ware moet iets 'vast' zijn aan de grond (of iets anders :p). Als je bijvoorbeeld op je benen staat, kun je iets optillen. Als je hangt aan een boom, kun je ook iets optillen. Maar wanneer jij op een stoel zit, kun je jezelf met stoel en al niet optillen. Anders zou je zweven. En dit is niet mogelijk in zo'n situatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er een steunpunt is, kan bijna ieder mens het wel. Denk maar aan een rekstok.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jezelf optillen hoe kan dat nu? Met een paar katrollen is een takel gebouwd, zoals bij een hijskraan. Een schommelstoeltje eronder en het werkt. Je hoeft er helemaal niet sterk voor te zijn. Het kan dus wel degelijk.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://194.171.92.20:8080/technoparty/plaatjes/zelftillen/onderkant_frame_fotopagina3.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit komt door de Derde Wet van Newton:

Als een voorwerp A een kracht F op een voorwerp B uitoefent, gaat deze kracht gepaard met een even grote, maar tegengestelde gerichte kracht van B op A.

Als je dus een kracht op jezelf uitoefent, zal er een net zo grote tegenwerkende kracht vanuit jezelf komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om met Suniram te spreken: Actie is reactie. Als je jezelf in je nekvel pakt en omhoog trekt, dan drukken je armspieren je schouder juist naar beneden.
Reddie
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juiste toevoeging.