Evenwichtsconstante berekenen met gibbs vrije energie?

ΔG = -RT ln K

Met deze formule is de K uit te rekenen als de G gegeven is.
R: gasconstante (8.314 J mol-1 K-1)
T: temperatuur in K
K: evenwichtsconstante (-)

De K kan verschillende waardes hebben als;
2 * 10^-6;
1 *10^-86;
8 * 10^3).
Maar waar komen de getallen 2, 1 en 8 vandaan.

Kunnen die op een bepaalde manier berekend worden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.3K

Het beste antwoord

Die getallen horen bij de wetenschappelijke notatie voor getallen: 2*10^-6 betekent 0,000002. En 8*10^3 is niet anders dan (ruwweg) 8000.

Om nu terug te komen op de berekening van K, voor het geval je hierin geïnteresseerd bent (dit is namelijk nogal wat moeilijker dan je in eerste instantie zou verwachten van zo'n behapbaar ogende formule).

Je kunt jouw formule omschrijven tot K=e^(-deltaG('standaard')/RT). Je moet hierbij opletten dat je de waarde van delta G onder standaardomstandigheden berekent (aan de hand van de reactievergelijking en getabelleerde waarden voor de standaard vormingsgibbsverandering) en deze dan vervolgens omrekent naar de temperatuur die je ook invult in de e-macht (met behulp van d(deltaG)/dT=-deltaS met S de reactie-entropie onder standaardomstandigheden (volgt weer uit tabellenwaarden). Je kunt ook K berekenen bij 298K aan de hand van de gibbs verandering onder standaardomstandigheden en vervolgens K corrigeren voor je andere temperatuur met: lnK(T2)=lnK(T1)-(1/T2-1/T1)*(deltaH, standaard)/R.
Hierin is deltaH, standaard de standaard enthalpieverandering van de reactie. Ik hoop dat je hier iets mee kunt, ik begrijp dat ik je misschien overval met allerlei nieuwe termen. Je kunt in dat geval het laatste deel van mijn antwoord beter vergeten :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankje, het is voor mij nu een stuk duidelijker!