Als iets kookt, begint de stof te verdampen. Neem een pan met water. Op zeeniveau is het kookpunt 100 graden celcius. Als de pan met water kookt, zullen, na verloop van tijd, alle moleculen in gasvorm aanwezig zijn. Eerst waren ze in vloeibare vorm aanwezig.

Als de luchtdruk hoger is, kost het de moleculen meer moeite om op te stijgen en in gasvorm aanwezig te zijn. De luchtdruk houdt ze tegen.

Als je hoger bent, is de luchtdruk groter, en de kooktemperatuur dus lager.

Toegevoegd na 21 uur:
Excuses. Als je hoger bent is de luchtdruk natuurlijk lager, waardoor de kooktemperatuur dus ook lager is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, en andersom ook. In een hogedrukpan wordt een deksel op de pan geklemd, waardoor er druk boven het water ontstaat. Het water gaat dan pas bij een hogere temperatuur over in gasvorm en wordt dus heter, waardoor de kooktijd van de aardappelen korter wordt. Daarom de naam snelkookpan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je hoger bent is de luchtdruk groter!?????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je hoger bent is je hoogte groter!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! =)

Andere antwoorden (4)

Het water kookt daar eerder. Dus bij bv 90 graden. Er is minder luchtdruk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit klopt, wanneer je op grotere hoogte aardappels gaat koken duurt het ook langer voordat ze gaar zijn. Dit heeft te maken met het verschil in druk.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ben het even na gaan zoeken, en ze schijnen zelfs niet gaar te worden. Zie link
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe lager de luchtdruk, hoe lager de temperatuur waarop water kookt.
In vacuum kookt water al bij kamertemperatuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sorry, was niet als reactie bedoeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wilde je het eigenlijk als antwoord geven? :)
Ik begreep hem al niet bij mijn antwoord, haha!
Kampeerders en bergbeklimmers die op grote hoogte willen koken, gebruiken vaker een hogedrukpan. Op grote hoogte is de luchtdruk namelijk zoveel lager dat water bij een veel lagere temperatuur kookt. Koken in water maakt het voedsel dan niet gaar. Bovendien worden eventuele ziekteverwekkers in het rauwe voedsel niet onschadelijk gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, als er dampbellen vrijkomen dan stopt de temperatuurverhoging. Het lijkt of het water eerder kookt, maar er wordt geen hoge temperatuur berijkt.
Hoe lager de luchtdruk des te eerder komen de dampbellen vrij en des te lager is de maximaal te bereiken kooktemperatuur.
Hoe hoger je bent des te lager is de luchtdruk.

Toegevoegd na 37 seconden:
berijkt m.z. bereikt