Tritium is een isotoop van waterstof. Waterstof bevat 3 verschillende massagetallen, hoe weet je welke bij Tritium hoort?

//In lichtgevende wijzerplaten van horloges wordt tegenwoordig gebruik gemaakt van tritium. Vroeger gebruikte men het gevaarlijke radium. Tritium is een isotoop van een waterstof.//

Ik heb zelf in Binas tabel 25 gezocht en stuitte op 3 verschillende massagetallen (de getallen 1, 2 en 3).

In de uitwerking zijn ze er zeker van dat bij tritium: H met het massagetal 3 bij hoort.

Waarom is het massagetal 3? Waarom niet 1 of 2?

Hoe moet je dat weten (via je binas of theorie van middelbare school)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Je hebt gewoon waterstof, massagetal 1, deuterium met massagetal 2 en tritium met massagetal 3. Het is alledrie waterstof en de kern bevat dus 1 proton. Het verschil tussen de isotopen is het aantal neutronen: deuterium bevat naast een proton nog een neutron en tritium zelfs twee.
Maar je moet aan de naam dus kunnen zien waar je mee te maken hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De isotoop van H met massagetal 3 wordt Tritium genoemd. De andere twee isotopen worden gewoon waterstof genoemd (misschien zit ik hier fout) Mij lijkt dat bij een proefwerk/examen ze het er wel bij zullen zetten wat Tritium precies is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt en ze hadden dat er niet precies bij gezet alleen dat het iets te maken had met waterstof, maar verder ewinig informatie.
Alleen bij Waterstof hebben zijn isotopen eigen namen. Bi andere elementen wordt de naam bepaald door het aantal PROtonen.
Deuterium bevat dus een neutron meer dan waterstof (deze heeft er van nature GEEN) en tritium bevat dus twee neutronen, in totaal dus drie kerndeeltjes (proton en twee neutronen en daarom heeft met het tritium genoemd.
Om dezelfde reden hebben ze gewoon "zwaar "waterstof deuterium genoemd, het bevat immers twee kerndeeltjes,
een proton en een neutron.
Het grootste massagetal hoort dan ook bij tritium (3) in atoomvorm .
Tritium is radioactief en heeft een halveringtijd van ongeveer 10 jaar.