Waarom blijft de trilling in een wijnglas langer hangen dan in een gewoon glas?

Bij natuurkunde deden we een proef: hier kwam een diagram uit waar te zien was dat het wijnglas langer aanhield.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Lijkt me ten eerste logisch dat je natuurkunde leraar dat uitlegt, maargoed.

Een wijnglas blijft langer trillen van wege de dikte en de vorm.
Omdat het uit dun glas bestaat kan het makkelijker blijven trillen, omdat het simpelweg minder stevig.
Verder komt het omdat er weinig tot geen scherpe hoeken zitten in een wijnglas. Bij een normaal glas zit er bijvoorbeeld aan de onderkant een scherpe hoek. Deze laat trillingen niet door omdat het de trillingen breekt. Bij minder scherpe hoeken kunnen de trillingen makkelijker door blijven gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En de diameter van het wijnglas?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de verhoudingen hetzelfde blijven krijg je hetzelfde effect. Als de diameter groter word, maar de dikte van het glas blijft gelijkt, dan zal hij waarschijnlijk langer blijven trillen aangezien de trilgolven langer kunnen doorgaan en minder worden tegengehouden door de stugheid van het glas. Maar waarom vraag je het niet aan je natuurkundeleraar? ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat ik het de volgende dag gelijk moest inleveren...

Andere antwoorden (1)

Dat komt omdat het wijnglas op een steeltje staat.

De energie die het glas in trilling brengt kan maar moeilijk wegvloeien door de dunne steel. Alle energie moet worden afgevoerd door de lucht. Dat gaat langzaam.

Bij een gewoon glas met vlakke onderkant vloeit de energie makkelijk weg via de grote platte bodem.
Edraket