dat ligt er aan hoever de buis ingedrukt is.
je kan zelf wel nagaan dat wanneer de buis tamelijk platgedrukt wordt de doorstroomruimte dunner wordt.
Groot zal het verschil niet zijn want een ovaal is breder
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het dwarsoppervlak is het grootste bij een ronde buis.
Kijk maar als je hem op een millimeter na platdrukt, dan heb je geen dwarsoppervlak meer

De wrijving in de buis zal ook toennemen, zie dat voorbeeld als hij bijna plat is, dan moet alle vloeistof tussen twee "platen" door, dat gaat echt moeilijker.

Dus, ja de doorstroming zal minder worden maar als je hem een beetje ovaal maakt zal het bijna niet te meten zijn.

Het wordt pas serieus minder als hij bijna plat is

PS het hangt ook nog af van de vloeistof die erdoor moet, dikke stroperige vloeistof zal eerder last hebben dan water
12 jaar geleden
Summo
12 jaar geleden
Ik begrijp geloof ik niet helemaal wat je bedoelt met -meer plaats-, dus daar moet ik een antwoord op schuldig blijven. Zowel bij zwaartekracht als bij een pomp stroomt de vloeistof door drukverschil. Dat is bij pompen (natuurlijk) meestal hoger. Maar beide hebben last van wrijving als er relatief veel oppervlak is tov de vrij doorstroombare ruimte.
(zeg maar het verschil tussen een broek aandoen en een strakke panty, in het laatste geval zit je overal klem en bij de eerste stoot je alleen af en toe)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Summo geeft m.i. het goede en best gemotiveerde antwoord, maar zijn vergelijking met broek en panty gaat niet op, want daar heeft hij het over min of meer vaste stof en niet over vloeistof of gas.
Summo
12 jaar geleden
dat heb je goed gezien maar het was bedoeld als huis-tuin-en-keuken vergelijking........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha, dus deze m.i. wat manke huis-tuin-en-keuken-vergelijking is bedoeld voor het betere begrip van je antwoord in deze tak van wetenschap?
Summo
12 jaar geleden
ja, ik dacht ik probeer de wrijving die veel wandoppervlak veroorzaakt eens in wat andere bewoordingen uit te leggen
Is al geschreven...een ronde buis heeft de grootste doorsnede (oppervlak van de doorsnede) bij het materiaal verbruik. Als de buis ovaler wordt geknepen kan er minder doorheen stromen van vloeistoffen en gassen bij dezelfde druk en tijdsduur.
Slechts voor zeer bepaalde doelstellingen zullen andere modellen buizen nuttig zijn. Dan worden ze speciaal ontworpen voor de soort substantie (of voorwerpen) die er doorheen moeten.

Om een open deur te nemen...een tunnelbuis voor auto's of metro's (Londen, parijs) hoeft nou eenmaal niet rond te zijn om meer doorstroming in auto's te creeren. Dit kan ook gelden voor sommige interne buizenpost systemen waarbij de vorm van de containers de vorm van de buis bepaalt om effectief die containers er doorheen te kunnen blazen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een dergelijk systeem zal dan de weerstand voor de uitlaatgassen , is tegendruk bij de motor, fractioneel toenemen.
Aannemend dat je maar minimaal hoeft te vervormen zal ook het effect minimaal zijn. Overigens remmen scherpe bochten in buizen ook de gasflow af. Als je door een ovale pijp de bocht weer wat ruimer kunt maken dan als de pijp gewoon rond was win je het "knijp" verlies zo weer terug.
Zoals een bol tov zijn oppervlakte de grootst mogelijke inhoud heeft, zo heeft een buis die rond is bij de geringste omtrek de grootste diameter.
Dus een geringe indrukking levert al een grotere stromingsweerstand op.
\Om diezelfde reden worden brandslangen die van geimpregneerd textiel zijn en plat opgerold worden ROND door de waterdruk, zodat de stromingsweerstand zo laag mogelijk is.