Als je een grote waterketel (9l) op een kachel plaatst, wordt dan deze ruimte minder snel opgewarmd of is dit te verwaarlozen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja in principe duurt dat langer. De snelheid waarmee de temperatuur stijgt is evenredig aan het temperatuur verschil tussen warmtebron en object en omgekeerd evenredig aan de warmtecapaciteit van het te verwarmen object. Doordat de warmtecapaciteit van de ruimte vergroot wordt met de warmtecapaciteit van de waterketel vermindert dus de opwarmingssnelheid.
De soortelijke warmte van water is relatief groot dus de invloed van een grote waterketel zal al snel merkbaar zijn.
Omgekeerd geldt echter hetzelfde: indien de warmtebron wordt afgesloten, dan zal de afkoeling óók trager verlopen en blijft de kamer dus langer warm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het ligt er maar aan wat je wilt verwaarlozen. In principe duurt het langer, omdat het opwarmen van het water ook energie kost. Maar het afkoelen duurt ook langer, het water kan zijn warmte weer afstaan, mits niet allemaal verdampt.
escape
12 jaar geleden
wat ik nog even wil toevoegen is dat de verwaarlozing afhangt van de inhoud van de kamer. Je kan je voorstellen dat in een kleine kamer het effect een stuk groter zal zijn. In een enorme zaal is het aannemelijker dat je het verwaarloost.