Wat gebeurt er als bij een (uitslaande) gebouwbrand, op die plaatsen waar lucht/zuurstof wordt aangezogen, CO2 (vanuit tankauto's) wordt toegevoerd?

Bij het zien van de brand in het Speelhuis te Helmond dacht ik: waarom 'alleen' koelen/nathouden met water van boven? Waarom niet van onder verstikken met een gas? Ik ga er hierbij vanuit dat zich in een brandend gebouw een schoorsteenwerking voordoet. Een of meer tankauto's CO2 (hebben we genoeg van, toch?) met een dikke slang met een grote mond...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

CO2 is idd een heel mooi blusmiddel alleen is dat niet te gebruiken bij dit soort branden.
CO2 is ideaal voor voornamelijk vloeistof branden en elektriciteit branden en dan met een blussing van zeer dichtbij. Hier is het ook voor bedoeld.
Of in kleinere afgesloten ruimtes zou dit wel een oplossing zijn. Alleen heeft CO2 geen koelende werking dus zal een vaste stof nooit helemaal kunnen blussen alleen de vlammen zul je van bv het hout af krijgen de gloei blus je met co2 niet!
De kans dat je ophoud met blussen en de vlam er zo weer opstaat is heel groot.

Het vanaf boven koelen en nat houden doen ze om dan een goede verneveling te krijgen die boven op de brand land.
Als je namelijk een straal recht in de vuur richt neem je ook zoveel zuurstof mee dat je feitelijk niet blust.

Je moet weten dat bij dit soort branden maar slechts 20% van het water wat er op gegooit wordt effectief blust vaak ligt dit zelfs nog veel lager.
Dit heeft niks met onkunde te maken maar puur door het vernevelen van de straal!
Met het nieuwe 1seven blus systeem wordt dit aanzienlijk verhoogt naar bijna 90%.

Kan je geen bron geven put uit mijn eigen kennis/ervaring die ik heb opgedaan bij ons in het korps als bevelvoeder.

Hoop dat het een beetje een antwoord is waar je wat aan hebt.

Suc6
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik blijf verwachten dat een combinatie van koelen van boven en verstikken van onder een aanzienlijke tijdwinst zal opleveren.

Andere antwoorden (1)

Afhankelijk van het type brand en wat er brandt, kiest de brandweer voor de beste oplossing: blussen met water, schuim, poeder...
Blussen met CO2 is vooral geschikt bij vloeistofbranden, voor een uitslaande brand in een gebouw heb je er niet voldoende aan. Er komt dan altijd zuurstof bij van buiten.