Lijkt me niet, anders zou die er op Wikipedia wel bijgestaan hebben.

Zie ook deze vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/zwaartekracht-hele-aarde-gelijk.253247
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel IN de aarde maar niet OP de aarde.
Ik ga er van uit dat je 10.00M/s^2 bedoelt ipv 9.8M/s^2.
Op een plaats iets dichter bij de kern van de aarde zal die plaats ondergronds te vinden zijn, mogelijk in een diepe mijn.

Toegevoegd na 7 uur:
Waarom die minnen?.
Op een hoge berg is de versnelling kleiner dan 9.81M/s^2
In diepe mijnen zou deze wel eens hoger kunnen zijn, dit hangt ook af van de bovenliggende laag (m.n.de dichtheid)

Toegevoegd na 12 uur:
Zo bedraagt G bij de polen inderdaad 9.83, dat komt omdat de aarde , die van binnen deels vloeibaar is, bij de evenaar uitslingert en daar dus een grotere omtrek heeft als over de polen gemeten.
Dat betekent dat bij de polen je wat dichter bij de kern van de aarde zit.
Ook de dichtheid van de aarde is naar binnen toe steeds hoger, de zwaarste metalen zoals uranen en transuranen alsmede goud en de platinametalen almede wolfram en andere metalen met grote dichtheid zitten in de binnenkern van de aarde.
Daar mogen we heel blij om zijn, omdat door de concentratie van radioactieve elementen daar kernsplitsing plaatsvindt, die de aarde nu al 4.3 miljard jaar heet houdt en er voor zorgt dat de ijzerkern vloeibaar is.
Deze kern zit niet zuiver centrisch, is recent gebleken, vandaar dat G ook op gelijke breedtegraden aan de oppervlakte niet overal gelijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, de zwaartekracht is op de polen(noord en zuid) het hoogst. daar bedraagt hij 9,83
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet op de aarde, maar in de aarde.

Het verloop van het zwaartekrachtveld in de aarde is, niet helemaal netjes, dit komt omdat dichter bij de kern de dichtheid groter is.

Daardoor zal als je dichter bij de kern van de aarde komt, eerst de "resulterende" zwaartekracht kracht toenemen totdat de versnelling ongeveer van 10,75 m/s^2 is (dan zit je op de grens van de buitenkern en de binnen mantel).

Daarna als je nog verder naar de kern gaat zal deze weer afnemen (in de kern zullen de krachten elkaar ongeveer opheffen waardoor de versnelling daar 0 m/s^2 zal zijn).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De aarde heeft 1 zwaartekracht en dit verschilt natuurlijk niet waar je woont/bent.