Kwik, koper en zilver zijn halfedelmetalen, ze komen gedegen (zuiver) in de natuur voor.
Kwik is dus vanuit die optiek gezien een vloeibaar halfedelmetaal.
Het is in feite edeler dan zilver als het om corrodeerbaarheid gaat.
Nadeel is echter dat het met alle metalen op ijzer na almalgaam vormt, het lost dus andere metalen op.

Ik ga dan uit van kamertemperatuur, bij extreme temperaturen worden de edelgassen vloeibaar en zelfs vast en bij zeer hoge temperaturen worden edelmetalen vloeibaar en zelfs gasvormig.
deze toestanden vallen m.i. buiten het bestek van de vraag.
Dat helium bij ongeveer 4 K supervloeibaar wordt, komt omdat de elektronen dan in een golffase zitten en dan niet als deeltjes om de kern heen vliegen.
Dit is feitelijk ook bij kamertemperatuur het geval maar de moleculaire trilling laat geen superfluiditeit toe totdat de moleculaire trilling (warmte) vrijwel afwezig is.
In golfvorm kunnen de elektronen dan door elkaar heen en dan heeft helium geen meetbare viscositeit.
Met hogere edelgassen lukt dat niet omdat dan het aantal golven door het grotere aantal elektronen dit gebeuren verhindert, helium heeft immers maar een schil en de elektronen in golfvorm kunnen dan in elkaar passen als de atomen elkaar passeren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Bij mijn weten en zoeken bestaan deze niet.
fremar
12 jaar geleden
als je een edelgas tot onder het kookpunt afkoelt krijg je wat mij betreft een edelvloeistof :)
Voor zover ik weet zijn er geen edelgassen die bij kamertemperatuur vloeibaar zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het zal wetenschappelijk wel niet verantwoord zijn, maar als je een edelmetaal smelt heb je een edelvloeistof :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou dan voor kwik gaan.
12 jaar geleden
Er is zelfs een edel-supervloeistof, vloeibaar helium wordt supervloeibaar onder 2.4 K.