Hoe gedraagt een kompas zich op de noordpool?

Waar wijst die dan naartoe? Is er een punt waar je hem om zn as ziet draaien?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede vraag; +1

Het beste antwoord

Een kompas naald wijst niet naar de Noordpool. De naald van een kompas wijst naar het magnetische noorden. De Noordpool is het geografische noorden. Het verschil tussen deze “noorden” noemen we declinatie. Bij duurdere kompassen kun je de declinatie opheffen door de gradenring aan te passen aan de grootte van de declinatie. Als je geen rekening houdt met de declinatie kan dat in een bepaald gebied tot gevolg hebben dat je maar liefst 45° uit koers kunt komen als je niet goed op let waar je kompas naartoe wijst. Het is dus altijd zaak om goed op de kaart te kijken wat het kaart noorden is, waar het geografische noorden ligt en waar deze beiden ten opzichte van het magnetische noorden liggen. In Nederland bedroeg de declinatie, in het jaar 2000, ongeveer 1¼°, dit is dus te verwaarlozen

Toegevoegd na 12 minuten:
Het magnetische noordpool bevindt zich op dit moment in het noorden van Canada en is voortdurend in beweging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk. Daar komt die dan: Het magnetische noordpool bevindt zich op dit moment in het noorden van Canada en is voortdurend in beweging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik kijk nu met google maps, en zie het Baffin island.
Zou het daar in de buurt liggen? Bij Groenland?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens Wikipedia lag het magnetische noorden in 2008 op de coördinaten 118° 18' 15" WL, 83° 12' 37" NB Dus dat ligt idd boven Baffin Island. Het magnetische noorden ligt op dit moment slechts ≈200 kilometer van het geografische noorden. Rond 2011-2012 zal het magnetische noorden niet ver van het geografische noorden verschillen.

Andere antwoorden (2)

Als je op de magnetische noordpool staat wel. En die verschuift nogal, zie plaatje. Zelfs dagelijks verschuift ie wat willekeurig.
Maar als je er precies bovenop staat heeft je compas geen voorkeursrichting. Als je je kompas 90 graden kantelt wijst de naald naar beneden.
Plaatje bij antwoord
AWM
14 jaar geleden
Als je op de noordpool staat, dan wijst het naar de magnetische noordpool. Als je op de magnetische noordpool staat(precies) dan draait hij idd rond.