Wat maakt hittebestendig glas hittebestendig?

Ik weet nog van vroeger, toen ik bij oma met de hand de afwas deed, dat ik haar glazen op een speciale manier in het afwaswater moest doen. Als ik het glas gewoon onder water duwde om het vol te laten lopen, was er grote kans dat het barstte. Dat kon ook gebeuren wanneer het glas nog niet helemaal was doorgewarmd en het dan zachtjes tegen iets aantikte.

Nu hebben we hittebestendig glas. Ik kan mijn glazen koffiekan zelfs direct na het uitschenken van de koffie onder de koude kraan houden - geen probleem.

Welke eigenschap maakt glas hittebestendig? Is hittebestendig glas taaier dan oma's glas, of zet het minder uit, of is er iets anders dat zorgt dat glas niet meer zo snel barst?

Cryofiel
12 jaar geleden
7.5K

Het beste antwoord

Hittebestendig glas kan gemaakt zijn van Boriumsilicaat. Dan gaat het dus om een ander materiaal met andere eigenschappen. Het kan echter ook gemaakt zijn van "gewone" natronkalk. Dan is het dus in wezen gewoon glas. De bekende firma Pyrex, gebruikte vroeger altijd boriumsilicaat, maar gebruikt tegenwoordig het goedkopere natronkalkglas. Alleen hun laboratoriumglaswerk wordt nog van boriumsilicaat gemaakt.

Natronkalkglas ("gewoon" glas) is niet vanzelf hittebestendig. Daarvoor zijn een extra behandelingen nodig die het glas harden. Dat gaat met een temperatuurbehandeling of een chemische behandeling. Bij de chemische behandeling worden natrium ionen vervangen door de grotere kalium ionen. In beide gevallen ontstaat een grotere spanning in het oppervlak van het glas, waardoor het oppervlak heel hard wordt en het glas veel sterker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is zowieso ander materiaal (Boriumsilicaat is een zout van boor en kiezelzuur. Het is hoofdzakelijk opgebouw uit siliciumdioxide (SiO2) en boortrioxide (B2O3). Het is een hittebestendig glas, beter bekend als borosilicaatglas, dat een langere levensduur heeft dan de meeste andere glassoorten zoals calciumnatriumsilicaat, het glas waar de meeste normale ramen van worden gemaakt. Het meeste laboratoriumglaswerk wordt uit boriumsilicaat vervaardigd.)

Het materiaal heeft een lagere uitzettingscoëfficiënt dan gewoon glas, het zet dus minder uit bij verwarming en krimpt minder bij afkoeling. Daardoor knapt het niet snel, zodat het geschikt is voor hittebestendig keukengerei zoals ovenschalen. Veel laboratoriumglaswerk wordt van boriumsilicaat gemaakt. Het is breukvast en beter dan gewoon glas bestand tegen chemische aantasting. Vanwege de lage uitzettingscoëfficiënt wordt het materiaal ook veel gebruikt voor telescoopspiegels.

Dit antwoord met dank aan http://nl.wikipedia.org/wiki/Boriumsilicaat