Hoe hoger je in de lucht bent, des te kouder het is. Soms kunnen er laagjes onstaan met warmere en koudere lucht. Zo'n laagje is dan net zo vlak als een spiegel. Het is dus eigenlijk een spiegel die in de lucht hangt. En jij ziet dus in die spiegel iets wat heel ver weg is. Als de lucht dan ook nog wat beweegt, dan zie je ook de spiegeling bewegen.

Lijkt me voor een 8 jarige simpel genoeg ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Simpel gezegd: de lucht kan zich onder bepaalde omstandigheden formeren in verschillende lagen. Zo n laag kan het licht op een bepaalde manier breken, waardoor er een spiegeling ontstaat.
Je ziet dan iets op een plaats waar het niet is.

Toegevoegd na 1 uur:
De ene laag is bv 30 graden en die er onder 20 graden. Waardoor dat komt is te ingewikkeld om uit te leggen.

Volgens mij is dit voldoende voor een kind van 8.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"formeren in lagen" is niet duidelijk voor een kind van 8 en hij vraagt om zo'n uitleg
Als er grote temperatuurverschillen bestaan tussen de verschillende luchtlagen.
Bijvoorbeeld net boven de weg is het 35 graden en iets daarboven is het maar 25 graden.
De lucht van die verschillende temperaturen gaat zich niet met elkaar vermengen.

Als het licht er dan op een bepaalde manier op valt,
recht van boven,
dan gaat een zo'n luchtlaag zich als een spiegel gedragen.
De hete luchtlaag, de onderste net boven het asfalt, reflecteert, weerkaatst het licht van de heldere lucht naar boven, waardoor het lijkt of er water op de weg ligt.