hoe bereken je de remweg?

Bij een opdracht van natuurkunde moet ik de remweg over een horizontale weg bereken.
Gegeven:
Massa = 75 kg
Fwrijving = 14 N
snelheid = 20 km/h
Na hoeveel meter komt x tot stilstand?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.8K

Antwoorden (4)

Voorbeeldberekening stopafstand

Snelheid: 90 km per uur = 25 meter per seconde
Remvertraging (aanname): 8 meter per seconde²
Remweg: \frac{25^2}{2\times8} = \frac{625}{16} \approx 39 meter
Reactietijd (aanname): 1 seconde
Reactieweg: 25 meter
Stopafstand: 39 meter + 25 meter = 64 meter
http://nl.wikipedia.org/wiki/Remweg

Klik de link. Hier word de berekening duidelijk weergegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Remweg is de afstand die een voertuig aflegt terwijl er wordt geremd. De remweg is afhankelijk van de aanvangssnelheid en de remvertraging.

De remweg kan worden berekend door het kwadraat van de snelheid V te delen door twee maal de remvertraging.

Met de gegevens die je opgeeft kan de remweg dus niet berekend worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is te doen met een energiebalans.
De kinetische energie wordt omgezet in warmte.
Er geldt dus dat Frem*X=(M(V^2))/2

Dus X = (M(V^2))/(F*2)

Invullen mag jezelf doen!
Succes.

Toegevoegd na 23 uur:
Bedenk wel dat de remkracht over een afstand gaat werken. Kracht over een afstand is arbeid. De afstand is de remweg, daarom mag je stellen dat Frem*x=Ekinetisch.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nouja om duidelijk te maken hoe de energiestroom gaat heb ik de warmte erbij vermeld. Ik zal morgen even arbeid toevoegen aan het verhaal ;)
Het makkelijkst is het door te stellen dat de bewegingsenergie afneemt tot 0 door de wrijving met de weg. De bewegingsenergie = 0.5 *Massa*Snelheid in m/s^2
Bij stilstand heeft de wrijvingskracht van 14 N een arbeid verricht gelijk aan de gemiddelde kracht * de afgelegde weg (die wil je weten) en je stelt die arbeid gelijk aan de bewegingsenergie die je daarvoor had.
Uitschrijven in cijfers levert op (even te lui om de eenheden uit te schrijven, van km/h naar m/s komt overeen met delen door 3.6)
0.5*75 (20/3.6)= 14*X
X=1500/(28*3.6)=14.88 m