Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heeft temperatuur invloed op de hoeveelheid bewolking?

Ik heb het gevoel dat het vooral nu in de winter het snachts vaker een heldere hemel is dan overdag.
De reden waarom me dit opvalt was omdat ik met een vriend wat nacht-fotografie wilde doen..
Elke keer overdag en savonds is het donker.. Terwijl die 2 keer per week dat we snachts terugkomen van uitgaan is het een heldere hemel.. Het kan toeval zijn. Maar er is vast een relatie tussen temperatuur en wolken.. Ik weet dat wolken invloed hebben op de temperatuur.. Maar heeft de temperatuur snachts ook invloed op wolkenvorming?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Jazeker, die temperatuur doet water verdampen en dat is een wolk in het groot...

´s nachts ontstaan er geen wolken daar waar jij ziet dat het nacht is... zij het dat je mist als een wolk ziet, dan is het namelijk wel het geval...

Ja klopt nu is het ´s nachts vaker helder dan overdag... En bijna elke morgen begint helder ook nu...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
thanx!

Andere antwoorden (4)

Je geeft zelf al het goede antwoord, maar keert aan het einde oorzaak en gevolg weer om. Wolken beïnvloeden de temperatuur (voorkomen uitstraling). Dus niet andersom.
(Lees meer...)
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jawel, invallende zonlicht doet de temperatuur en daarmee tegelijk de maximale waterdampinhoud en verdamping aan oppervlakte wateren toenemen. We hebben hier te maken met een cyclish proces waardoor de atmosferische temperatuur geregeld wordt.
AWM
14 jaar geleden
Ik zie de laatste tijd verdomd weinig invallend zonlicht 's nachts :)
Ha, die Pim;

Eerder andersom; als er geen bewolking is wordt 's nachts immers de warmte van overdag niet goed vastgehouden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk alleen de hoeveel vocht wat er in de lucht zit.
Dat heeft betrekking op de wolken die er ontstaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet aardbewoners, maar hemellichamen zijn de oorzaak van klimaatsverandering. Kosmische straling afkomstig van sterren heeft langs een flinke omweg invloed op de hoeveelheid wolken. Deze reflecteren een deel van de zonnestraling richting ruimte. De zon bepaalt op zijn beurt hoeveel kosmische straling de aardatmosfeer binnenkomt. Een logische verklaring voor klimaatsverandering, zo lijkt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding