hoe bereken je de H+ concentratie bij een bepaalde pH waarde?

Ik weet wel hoe je de pH kan berekenen bij een bepaalde H+ concentratie, namelijk -log(H+), maar hoe doe je dat nou andersom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
34.2K

Antwoorden (3)

10^(-pH)

Dus pH =5.
H+ = 10^-5
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat jij eigenlijk uit wil rekenen is de H3O+ concentratie. Er geldt:
pH=-log([H3O+]) en dus ook [H3O+]=10^(-pH). Dit kan je inzien door te bedenken dat -log([H3O+]) eigenlijk betekent -1 x 10 log [H3O+]
Nu krijg je dus -1 x 10log[H3O+] = pH
En dat is weer 10log[H3O+] =-pH
En als je weet dat glog(x)=y betekent g^y = x kan je inzien dat 10^(-pH)=[H3O+]
Hiermee kan je rekenen zoals in het antwoord hierboven. Je weet nu echter waaróm dit zo is, en ipv alles uit je hoofd te leren zal je vaker formules moeten afleiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor fijnslijpers is de pH de negatieve 10 log van de activiteit van H+ ionen, dus voor zout water moet je nog wat corrigeren om de concentratie te bepalen. De waarde die je vindt moet je dan delen door gamma om de werkelijke concentratie te bepalen.

Als je een H+ concentratie hebt moet je ook het zoutgehalte van de oplossing weten, dank kun je de gamma berekenen . Lastige functie , voor H+ is het:
gamma =0.02368 * S - -0.151911 * S^0.5 -0.00092823 * S^2
(Geldig bij zeewater, Voor S neem je 0 (gedemineraliseerd water) tot 0.035 (Zeewater)

Dan vermenigvuldigen met gamma end daar de10 log van bepalen en met -1 vermenigvuldigen.