Waarom is er op 21 december op de Noordpool geen sprake van Dag en Nacht? En voor de Zuidpool hetzelfde?

Ik was weer is bezig met mijn huiswerk, en deze vraag begreep ik niet helemaal..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heeft met de draaiing van de aarde te maken. Het zelfde is met in de zomer, dat de zon nooit onder gaat. Zie: http://www.youtube.com/watch?v=Xm_Cn8-DCNc

Antwoorden (2)

Om te beginnen, op de zuidpool is de datum 21 juni. Verder heeft het te maken met de stand van de aarde. Doordat deze schuin op zijn as staat, is op 21 december de Noordpool het volledige etmaal buiten het bereik van de zon, de aarde blokkeert dus zelf de 'toegang' van zonlicht tot de Noordpool.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
21 december blijft het 24 uur donker op de noordpool en 24 uur licht op de zuidpool. Geldt ook voor 20, 19, 18 december etc. Als je exact op de geografische noordpool staat wordt het maar 1 keer per jaar licht en 1 keer per jaar donker. De zon draai in de zomer cirkels langs de hemel. Na half jaar verdwijnt de zon voor een half jaar onder de horizon, om na een half jaar weer boven de horizon te verschijnen. ongeveer 21 maart komt de zon boven de horizon en ongeveer 21 oktober verdwijnt de zon. De exacte datum verschuift, maar wordt door het schrikkeljaar weer gecorrigeerd.