Raak je snel bewusteloos als iemand je een doek met een chloroform voor je mond en neus drukt?

In een stripverhalen zie je vaak dat de kidnappers je met een doek en chloroform je bedwelmen en ontvoeren. Ik vroeg me dan af of je van chloroform of ether snel bewusteloos raakt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
72.5K

Antwoorden (3)

Nee, zo snel werkt dit niet. Zie bv wikipedia (Om eens een [on] betrouwbare bron te pakken:

Chloroform heeft een zoetige geur en smaak, en een bedwelmende werking. Hoofdpijn, slaperigheid en bewusteloosheid zijn de gevolgen van het inademen van de damp, hoewel hiervoor wel meer nodig is dan een of twee teugen. Chloroform is dan ook ongeschikt om iemand bij verrassing te bedwelmen om hem te ontvoeren, in tegenstelling tot wat detectiveromans en -films ons willen doen geloven. Daarbij is de dosis al snel te hoog en kan het slachtoffer makkelijk overlijden. Het verschil tussen een werkzame en een dodelijke dosis is bij chloroform namelijk zeer klein.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een sterke chloroformdamp-concentratie die ook daadwerkelijk (diep) ingeademd wordt veroorzaakt bewusteloosheid binnen een minuut.

De opmerking van Jelle klopt, een dodelijke dosis en een anesthetische dosis liggen (heel) dicht bij elkaar.

Bij het enigszins aan chloroform verwante (maar veel minder giftige) trichloor ethyleen (halothaan),
ook wel tri genoemd, treedt dit effect in eenzelfde tijd op, deze stof werd als ademhalings -anestheticum tot recent nog gebruikt, omdat men snel kon schakelen op geleide van anesthesiediepte en na stoppen van toedienen men vrij snel weer bij bewustzijn kwam ( het werd dan met lachgas en/of zuurstof gecombineerd).

Bij vrijwel alle stoffen die bewusteloosheid veroorzaken treedt ademhalingsdepressie op en moet men dan ook kunstmatig beademen , vandaar dat tijdens operatie geintubeerd wordt.

Wanneer die achterwege blijft kan dus ademhalingstilstand optreden die de dood veroorzaakt als er niet wordt ingegrepen, daarom moet men zich nimmer (laten) bedwelmen met ether chloroform , tri of inspuitbare anesthetica als propofol, de kans op dodelijke afloop is zeer groot.

Toegevoegd na 12 minuten:
Als je echter een lap met stinkend spul om je mond krijgt, kun je heel gemakkelijk in paniek raken en daardoor versneld gaan ademhalen , wat de inwerking van deze stoffen versneld.
Toen ik op een lab werkte , wilde ik een wasbak schoon spoelen waar -bleek later- net een hoeveelheid etherafval in gegooid was.
Deze verdampte doordat ik de hete kraan erop zette onmiddellijk en ik kreeg dus een vrijwel verzadigde etherdamp om de oren.
Het ging zeer snel, na inderdaad enige ademhalingen ontstaat er een situatie die door deze stoffen veroorzaakt wordt, een soort paniek.
Daardoor ga je sneller ademhalen en ik heb de vloer geraakt.
Dit hele gebeuren zal ruim binnen een halve minuut geweest zijn.
Met de stelling dat je aan volledige en functionele blootstelling binnen een minuut van de wereld bent , lijkt me geen overdreven inschatting.
Er is wel een arts (en de arbodienst ) aan te pas gekomen en dat was nog maar ether, welke wel explosief is maar minder giftig dan CHCl3.
Mijn visie is dus gebaseerd op persoonlijke ervaring maar ook de oudere uitgaven van het Farmacotherapeutisch Kompas die een afdeling algehele anesthetica bezitten geven dit aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoop dat je dit alleen wil weten om dat je nieuwsgierig bent. Chloroform heeft een zoetige geur en smaak, en een bedwelmende werking. Hoofdpijn, slaperigheid en bewusteloosheid zijn de gevolgen van het inademen van de damp, hoewel hiervoor wel meer nodig is dan een of twee teugen. In tegenstelling tot wat detectiveromans en -films ons willen doen geloven, is chloroform dan ook ongeschikt om iemand bij verrassing te bedwelmen om diegene te ontvoeren. Daarbij is de dosis al snel te hoog en kan het slachtoffer makkelijk overlijden. Het verschil tussen een werkzame en een dodelijke dosis is bij chloroform zeer klein.