Voor een explosie heb je drie voorwaarden nodig:
* een explosief mengsel
* zuurstof
* een ontstekingsbron

Bij een explosief mengsel kun je denken aan:
* een gas-zuurstofmengsel (gas explosie)
* een fijn stof-zuurstofmengsel (stofexplosie)
* een chemisch mengsel zoals een modern buskruit (bestaat uit cellulosenitraat en glycerinenitraat) of dynamiet (bestaat uit nitroglycerine)

Wordt aan alle voorwaarden voldaan, dan ontploft de explosieve stof en vindt er een plotselinge vergroting van het lucht/gas volume plaats, vergezeld van het op een heftige manier versneld vrijkomen van energie , meestal gepaard gaande met een temperatuurverhoging. Ook kunnen er gassen vrijkomen en explosies gaan altijd gepaard met schokgolven.
Hoe sneller de oxidatie (verbranding) plaatsvindt, des te meer er aan heet gas wordt geproduceerd met de bijbehorende drukverhoging.

Bekende chemische explosieven zijn buskruit, dynamiet en van een andere orde de atoombom.
Maar ook weg lekkend (aard)gas kan een enorme schade aanrichten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In geval van een gas of stofexplosie is zuurstof wel zeker noodzakelijk! Zonder zuurstof geen explosie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En het kaliumnitraat in buskruit levert de zuurstof voor de explosieve verbranding, terwijl in dynamiet vaak ammoniumnitraat als extra zuurstofbron toegevoegd wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Feitelijk heb je voor een explosie geen zuurstof nodig; een vat met een te hoge druk explodeert ook.

Andere antwoorden (4)

Iets verbrand, daardoor komt enorm veel druk vrij. Als die druk nergens heen kan dan ontploft het.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een explosie is eigenlijk een verbranding, maar dan onder de meest optimale omstandigheden. Daardoor kan het zeer snel verbranden, en ontstaat een explosie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een gas expandeert (in korte tijd) extreem, in een beperkte ruimte. Indien die ruimte de ontstane druk niet kan weerstaan: Boem! Een implosie werkt andersom...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een explosie is een subsonische maar snelle verbranding van een mengsel tussen een oxidator of een reductor.
De knal van een rotje, een geweerschot of het ontsteken van een carbidbus zijn daar goede voorbeelden van.
Door een explosie kunnen ook projectielen afgeschoten worden of zuigers bewogen worden (verbrandingsmotor.)

Een dynamiet of springstof explosie is een detonatie.
Het grote verschil is dat de reactie supersonisch verloopt.
De druk bouwt zich dan zo snel op dat deze niet weg kan via een kleine opening maar hetgeen waar het in zit verbrijzelt met een scherpe knal, dikwijls haast zonder zichtbaar vuureffect.
Springstoffen knallen ook als ze niet in een huls zitten , zoals dat bij buskruit het geval is.
De gevaarlijke stukken illegaal vuurwerk bevatten detonerende stoffen en reiten alles in de directe omgeving door de supersonische schokgolf uit elkaar.

Dus een explosie werkt anders en klinkt anders als een detonatie, welke veel korter en daardoor vernietigender is.
Zo leggen springlonten wel tot 6Km/s af (zowat mach 20!)

Mede daarom maakt de politie fanatiek jacht op illegaal vuurwerk, een bom met slechts 50 gram springstof evenaart de brisante werking van een handgranaat.
Ook lawinepijlen, sommige vlinderbommen en strijkers werken als springstof, ze scheuren een (koperen) buis open en veranderen deze in een gevaarlijke granaat.

Terugkomend op de explosie, de plotselinge verhitting en de vorming van gasvormige verbrandingsproducten zetten enorm uit en bouwen bij gelijkblijvende ruimte een druk op, die dingen weg- of stuk blaast en geven daarom een knal. De druk kan daarbij wel 2000 atmosfeer bereiken zoals in vuurwapens.

Gewone exploderende stoffen als buskruit knallen niet als de druk goed weg kan, een bergje buskruit knalt daarom niet als je het (voorzichtig!!!) aansteekt.