wat is een dipoolmolecuul precies en hoe kun je bepalen of een stof een dipoolmolecuul is?

ik begrijp dan niet bij een polaire binding welk atoom dan de + lading krijgt en welke de - lading.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
16.1K

Antwoorden (2)

Bijvoorbeeld een watermolecuul heeft een zuurstof atoom en twee waterstofatomen. Water is een dipoolmolecuul om de zuurstof atoom een veel grotere elektronegativiteit heeft als de waterstofatomen. Zuurstof trekt zo de elektronen van de waterstofatomen harder aan zodat de elektronen meer bij het zuurstof zich zullen bevinden (en dus negaviever wordt) als bij de waterstofatomen die meer positief zullen worden.

Je kunt dus aan de elektronegativiteit zien van de betreffende atomen welke negatief en welke positief wordt.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektronegativiteit
erotisi
7 jaar geleden
Thecis
7 jaar geleden
Hierbij de toevoeging dat het atoom met de grootste elektronnegativiteit het sterkste aan de elektronen trekt en dus de - lading krijgt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
hoe kan je bepalen of een stof een dipoolmolecuul is?
erotisi
7 jaar geleden
Kun je iets specifieker zijn wat je bedoelt met bepalen? Is het antwoord niet duidelijk of bedoel je gewoon iets anders? Wat wil je precies weten?
een dipoolmolecule is een molecule die zowel positief als negatief geladen is.
bv. water, als je een geladen (+) glazen staaf naast een waterstraal houd, dan buigt het water naar de staaf toe. Maar als je een geladen (-) plastic staaf naast de waterstraal houd, buigt het water ook naar de staaf toe.