Wat houden de volgende resonanties precies in (met bronnen graag)?

Ik zelf ben dus geinteresseerd geraakt in het onderwerp resonantie, omdat dat zo een raar verschijnsel is, alleen is mijn Engels niet heel goed.

Wat houdt kort (met bron graag) een:

- Mechanical resonance
- Optical resonance
- Orbital resonance
- Article, particle, and moleculair resonance.

Deze deelonderwerpen heb ik van de Engelse wikipedia gepakt. Ik ben er ook van plan een werkstuk over te schrijven bij Natuurkunde, wat pas over 2 maanden moet.

Of wat zijn de Nederlandse termen hiervan? Als ik ze letterlijk vertaal kan ik er niet heel veel over vinden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Resonantie is weerklant, echto of trilling, en kan in op totaal verschillende verschijnselen duiden.
Mechanische resonantie , optische resonantie en orbitale resonantie hebben niet per defintie altijd alles met elkaar te maken, en zul je dus afzonderlijk moeten bestuderen om te zien of ze wel allemaal in je werkstuk passen. Vermoedelijk is één deelgebied al genoeg om je weken zoet te houden.

Daarnaast heb je ook nog scheikundige resonantie, dat feitelijk niet echt resonantie is, maar als metafoor gebruikt wordt om bepaalde processen te beschrijven. (Moleculaire resonantie, deeltjesresonantie).

Op deze Nederlandse zoektermen, moet je een hoop van je gading kunnen vinden, en kunnen bepalen wat wel en wat niet in je werkstuk past.

Toegevoegd na 29 seconden:
Mmm, ruzie met de T geloof ik.
Eerste zin : weerklank, echo, trilling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Resonantie is het verschijnsel dat een systeem trilt/oscilleert/heen-en-weergaat met een frequentie die bij dat systeem past, ofwel die eigen is aan dat systeem. Voorbeelden van mechanische resonantie:
- de slingerbeweging van een (ouderwetse) klok. De slingerfrequentie hangt af van de lengte van de slinger en van de zwaartekracht.
- de trilling van een snaar. De frequentie hangt af van de spanning en de dikte.

Optische resonantie komt voor bij een laser.
Orbitale resonantie is bv. de draaiing van de maan om de aarde. De omloopsnelheid (frequentie) hangt a van de massa van de aarde (niet van de maan) en van de afstand.
De laatsten zijn trillingen van elektronen in het atoom, en van atomen in het molecuul.
Zoals Marleen al stelde, elk onderwerp is een studie op zich.
Reddie