Waarom blijft sneeuw op een dak wel liggen en op de grond niet?

Bij ons op de grond lag weinig tot geen sneeuw maar op het dak wel. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.3K

Het beste antwoord

Het heeft te maken met de zg warmtegeleidingscoefficient (vreselijke term toch). Dit een een cijfer waaruit blijkt hoe goed een stof de warmte doorgeeft.

Goede warmte geleiders zijn bijv metalen, steen ed
Slechte warmte geleiders zijn hout, rubber, stof, kurk

De aarde onder de tegels is mogelijk nog niet onder de nul graden, dit wordt door tegels ( steen) heel goed doorgegeven naar boven, dus sneeuw blijft dan niet liggen (het smelt door de "alternatieve vloerverwarming") op houten latten (die op de grond liggen) zou de sneeuw beter moeten blijven liggen want als het daaronder net boven nul is wordt het niet goed doorgegeven.

Daken, vooral met dakpannen (die ook van steen zijn) liggen niet direct op de ondergrond eronder maar er zit een laagje lucht tussen. Lucht isoleert ook uitstekend (vandaar dat het in de wand van een thermoskan zit) dus de evt warmte van het huis eronder komt niet direct tot de dakpannen.

Het effect van de warmtegeleidingscoefficient kun je ook demonstreren als volgt. Als ik een cv leiding niet isoleer en ik pomp er 60 graden water door is de leiding ook 60 graden (metaal geeft de warmte erg goed door). Isoleer ik de leiding met een laagje isolatie buis (zo'n schuim geval) zal de buitenkant veel koeler zijn (40 graden? gokje) en dat wordt ook niet hoger, ook als je lang wacht. De isolatie waarde van het schuim veroorzaakt een temperatuur daling van de binnenkant van de buis tot de buitenste laag, en DAARDOOR verliest de leiding minder warmte.

Terug naar de stenen, die geleiden ook goed dus is het eronder +1 graad zal de top van de steen ook ca 1 graad zijn, daken bevatten vaak (bijv die bitumendaken) materialen die isoleren dus dan kan de onderkant +1 zijn en de bovenkant -1 graad, en bij de daken met lucht ertussen zijn de pannen gewoon -1 graad en het hout eronder + 1 graad, dat kan dan door die luchtlaag
amigo
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dat komt, doordat het dak kouder is dan de grond, misschien door ondergrondse leidingen/ buizen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het op het dak, mede door de wind, kouder is. Op de grond is de ondergrond nog niet bevroren, zodat de sneeuw smelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar toch is de grond vaak kouder dan de lucht.
Vandaar dat je ook vorst aan de grond kunt hebben terwijl het buiten 0 graden is.
Op de meeste zolders wordt niet gestookt en dus geven de pannen heel veel koude af.
Bij onze buren is dat goed te zien, De voorzolder is verhuurd, zelf gebruiken ze het achterstuk door te stoken en het middenstuk wat als pompenstraat in gebruik is, wordt niet gestookt. Gevolg, voor geen sneeuw, middenstuk wel en achterstuk weer niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het goed is is het dak zodanig geïsoleerd dat er maar weinig warmte verloren gaat naar buiten, dus de sneeuw zal hierdoor net smelten.

Op de grond heb je vaak de warmte van huizen, maar ook van auto's en andere bewegend objecten. Als eenmaal wat van de donkere stoep tussen de sneeuw door verdwijnt, zal het ook sneller dooien. Donkere kleuren nemen namelijk meer warmte op dan de witte sneeuw. De warmte zal de sneeuw dan doen smelten.

De politie maakt overigens ook gebruik van sneeuw op de daken bij het sporen naar wietplantages op zolders.
Men dient de zolder voor hennepplanten zodanig warm te stoken dat de sneeuw op het dak smelt. Dit zal opvallen tussen alle besneeuwde daken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat daken doorgaans minder worden 'belopen'. Alleen kan dat in deze Sint Nicolaastijd natuurlijk anders zijn....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Reden: aan het begin van de winterperiode is de aarde nog warmer dan de ruimte erboven. dit komt door de volgende twee aspecten: Tijdens de zomer neemt de aarde warmte op van de zon en dat koelt niet zomaar af. Zoals je verder weet (denk aan vulkanen) bestaat de kern van de aarde uit hete magma en dat draagt ook bij aan een warmere aarde, ondanks dat bij ons de aardkorst dikker is. Een autodak heeft geen direct contact met de grond en de temperatuur hiervan wordt dus bepaald door de temperatuur van de lucht, die aan het begin van winter kouder kan zijn.
Bij een windstille, koude en vochtverzadigde lucht krijg je ook mist door een warme grond omdat de warmere lucht vanaf de grond meer water kan bevatten. dat is dus in deze periodes meer te verwachten.
aan het einde van een strenge winter, waarbij de aarde flink koud geworden is kan daarentegen warmere regen opvriezen op de aarde en dus ijzel ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het dak koelt en warmt sneller dan grond.

als grond eenmaal koud is, duurt het langer om op te warmen dan een dak die toch een stuk dunner is (en sneller warmte opneemt) dan grond.

Toegevoegd na 45 seconden:
hoe massiever het voorwerp, hoe langer het duurt om dus op te warmen of af te koelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel antwoorden, ook een paar goede geplust...

1 opmerking mis ik nog:

Op de grond wordt zout gestrooid...tenminste op de wegen.
Door onze mobiliteit verplaatsen we met onze schoenen, auto en fietsbanden pekel ook tot buiten de gestrooide zones. Dit leidt tot smelten van de sneeuw daar. Op het dak komen we niet met dat zout.
Op plaatsen waar bijna geen mens komt, grasvelden oa, zie je dat de sneeuw vaak ook zeer lang blijft liggen.
Daarentegen zal je gauw zien welke huizen slecht geisoleerd zijn...op die daken is de sneeuw wel snel weg.

Zo gauw er een deel gestrooid is en "zwart" wordt en tevens de (winter)zon schijnt neemt het donkere gestrooide deel warmte van de zon op ipv weerkaatsen van de straling. Aan de randen van het gestrooide deel zal hierdoor extra sneeuw gaan smelten.

ps. Mijn zonneboiler bleek bij helder zonnig weer in februari ondanks de buitentemperatuur van -5 toch water tot bijna 30 graden op te kunnen warmen...die panelen zijn ook donker.