Zuigt een stofzuiger beter op vloerbedekking met het klepje op de zuigbuis open of dicht?

Mijn collega (ex mederwerker Expert en volgens hem zelf stofzuiger specialist) beweert dat een stofzuiger waarvan het schuifje op de zuigbuis open staat beter zuigt op vloerbedekking.
Volgens mij heeft het schuifje een andere functie.
Als je deze open zet zal er minder onderdruk gegenereerd kunnen worden aan de zuigmond (in Jip en Janneke taal: minder zuigkracht) en zal de stofzuiger dus minder goed zuigen.
Dit schuifje is juist bedoeld om de zuigkracht te verminderen als je bv een matje of de gordijnen stofzuigt. Op deze manier zorg je ervoor dat je de gordijnen niet uit de rails trekt.
Of heeft hij toch gelijk en zie ik iets over het hoofd? Ik hoop het niet deze discussie duurt al 2 jaar.... ;-)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
6.8K

Antwoorden (4)

Jij hebt gelijk, je laat lucht toe op een andere plaats zelfs dichter bij de bron dus minder weerstand, de zuigkracht aan het eind neemt hierdoor aanzienlijk af.
neem gewoon de proef op de som. zet je hand op de zuigbuis, laat de buis eraan hangen. maak nu het schuifje open en hij valt op de grond.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jullie hebben allebei gelijk... Ik had een hele mooie historisch uitleg gegeven. Maar om de e.o.a. reden is die niet geplaatst...
de zuigkracht neemt inderdaad af maar door de opening is er ook geen kans dat er een vacuum ontstaat.
Hierdoor wordt de zuigmond niet als een borstel voor je uit geschoven ( als een trekker over een natte tegel )
Hierdoor zal met een mindere zuigkracht het rendement hoger liggen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je moet dat schuifje pas open doen als blijkt dat de stofzuiger zich vasthapt in het tapijt, bijvoorbeeld bij een losliggend matje, dat gaat schuiven. Anders moet je denken: hoe harder hij zuigt, hoe beter hij zuigt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De motor heeft een optimum, dat is als er een bepaald percentage lucht stroomt door de motor... Waar dat optimum ligt hangt af van veel factoren, van hoe vol de stofzak zit, dikte van de slang, bouw van de motor, gewicht van de lucht dat onderweg in beweging is, luchtdruk, vochtigheid enz enz

Niet ja, niet nee, maar het zou HEEL goed kunnen...