Ik wil graag weten van welke grondstof Norit wordt gemaakt en welke bewerkingen Norit ondergaat. Kan iemand mij daar een antwoord op geven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (4)

Norit is gemaakt van actieve kool(stof).

http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Norit.aspx?mId=10704&rId=1178

Wat de bewerking daarvoor is, blijft fabrieksgeheim.

Toegevoegd na 25 seconden:
http://www.norit.com/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Norit is actieve koolstof. Deze actieve kool wordt bereid door via een thermisch proces de gassen en onzuiverheden te verwijderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk is dat gezuiverde beenderenkool.
Men verhit beenderen buiten toetreding van zuurstof, de organische stoffen verkolen en de anorganische stoffen wast men uit de kool door ze om te zetten in oplosbare zouten.
Wat men dan overhoudt is een soort kool die nogal poreus is en daardoor heel veel werkend oppervlakte kent.
Door het uitgloeien is de kool ook bevrijdt van allerhande gassen die in de sponsvormige kooldeeltjes worden opgevangen en gebonden.
Men gebruikt doorgaans geen houtskool omdat dit een minder poreuze structuur kent.

Ik vermoed dat men bij Norit de origine van de kool geheim houdt omdat mensen het wellicht minder prettig zouden vinden als men wist dat het beenderen kool zou kunnen zijn.

Vanuit de chemie weet ik echter dat absorbsiekool van beenderenkool gemaakt is.
Aangezien Norit juist absorbsiekool MOET zijn, is het een redelijke veronderstelling dat het gezuiverde beenderenkool is.

Ik heb zelf Norit en beenderenkool wel eens vergeleken en ik vond veel overeenkomsten.
Zo is beenderenkool niet erg brandbaar, net als norit.
Dat heeft te maken met het ontbreken van Kalium die in verbrandingsprocessen met kool een belangrijke rol speelt.
Omdat Kalium een veel grotere afffiniteit met kool heeft dan Natrium is in houtskool veel Kalium aanwezig, zelfs zoveel dat door het te verassen potas ontstaat (K2CO3).
Vandaar de Engelse benaming voor Kalium; Potassium.
In Norit ontbreekt Kalium, derhalve neem ik aan dat het geen houtskool is.
Retortenkool (voor de productie van lichtgas, wat men in de USA gebruikt) zal mogelijk teveel gevaarlijke verbrandingsproducten als PAK's bevatten (Polycyclische Aromatische Koolwaterstoffen) stoffen die bekend staan om hun kankerverwekkende eigenschappen.
Dat lijkt me voor Norit ook geen goede grondstof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben zelf in Klazienaveen geboren en weet dat Norit haar actieve kool produceert uit turf (veen)

Van wikipedia:

"In Drenthe ligt het gebied dat in Nederland het laatst werd verveend: Het Bargerveen, ten noordoosten van Schoonebeek. Hier werd voor het laatst veen afgegraven in 1992. Dat gebeurde niet meer voor brandstof, Norit in Klazienaveen produceerde er actieve kool mee. Turf wordt voor deze doeleinden nog steeds gebruikt, het wordt nu per schip geïmporteerd uit Ierland en Polen."

Een andere bron:

"Puritfabriek
Op ongeveer 5 km van de veenderij, in Klazienaveen, ligt de fabriek, waar de turf verwerkt wordt: de Puritfabriek, een bedrijf van de N.V. Alg. Norit Mij. Hier wordt de turf omgezet in z.g. actieve kool, die vele toepassingen heeft.
De zeer fijn verdeelde kooldeeltjes hebben veel poriën en door de fijne verdeling een groot oppervlak: 1 cm3 werkzame kool kan wel een oppervlak hebben van 1000 m2. Daardoor kan het stoffen aan zijn oppervlak adsorberen (vasthouden), zonder zelf te veranderen. Dit vermogen wordt nog vergroot door bepaalde activatiemethoden.
Deze actieve kool kennen we misschien het best als norittabletten, die in de huisapotheek nogal eens voorkomen. Maar ook voor andere doeleinden wordt het gebruikt, b.v. voor het ontkleuren van vloeistoffen (suikerfabrieken), voor het zuiveren van drinkwater en in gasmaskers."

Toegevoegd na 3 minuten:
In het algemeen wordt actieve kool uit diverse grondstoffen gemaakt:

"Actieve kool wordt bereid door via een thermisch proces de gassen en onzuiverheden te verwijderen.

Cokeskool, dus met steenkool als uitgangsproduct, geeft de hoogste kwaliteit van actieve kool, dus met de hoogste adsorptiecapaciteit voor dezelfde hoeveelheid. Het is ook de duurste vorm van actieve kool. Goedkopere uitgangsproducten met minder adsorptievermogen zijn bruinkoolcokes en organisch materiaal zoals turf of kokosnootdoppen."

Toegevoegd na 5 minuten:
Het exacte bewerkingsproces houdt Norit uiteraard voor zich.
rose