Welke gist kan het beste tegen alcohol?

Ik ben bezig om glucose in alcohol om te zetten, en nu wil ik graag een groot rendement hebben, zodat ik meer suiker om kan zetten in alcohol, welke gist kan ik daar het beste voor gebruiken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Gist voor sherry kan een alcohol percentage van 16 a 17% halen. Het is bij sommige drogisten en slijterijen verkrijgbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Gist is de naam voor een aantal eukaryote soorten (ca. 700-1000) micro-organismen waarvan de gewone biergist (= wijngist, = broodgist) (Saccharomyces cerevisiae) een bekende vertegenwoordiger is. Gisten zijn eencellige schimmels. Er zijn zelfs veel schimmels die behalve als een mycelium ook als eencellige kunnen groeien. Gisten onderscheiden zich van bacteriën door het bezit van een celkern en zijn ook significant groter.

De Saccharomyces cerevisiae dus.

Zie ook:

Toegevoegd na 3 minuten:
Edit:

Nog iets: Om hogere percentage's alcohol te produceren (in de regel >15%) kun je niet enkel gebruik maken van gisten. Gisten gebruiken glucose en zetten dit om in alcohol om te overleven (er is immers geen zuurstof bij alcoholgisting). Het is voor de gisten zelf ook een afvalstof. Uiteindelijk vergiftigen ze zichzelf dus met hun alcohol.

Om hogere percentages te halen zul je moeten destilleren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Besefte ik mezelf ook, vandaar mijn toevoeging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik mezelf? Dat besefte ik zelf ook, *
Bakkersgist is veruit de meest efficiënte producent van alcohol.

http://www.allesoverdna.nl/milieu/duurzaamheid/alcohol-stoken-met-gist.html

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.brabantsewijnbouwers.nl/index.php?section=14&page=89

hele selectie van gistsoorten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier is een goede handleiding. Er zijn gisten die meer dan 14% alcohol kunnen verdragen (turbo's) en ook probeert men de tolerantie met behulp van gentechnologie nog verder te verhogen, omdat de efficiente productie van biobrandstoffen nu zo urgent is.
Het is maar de vraag of het de extra investering waard is om turbogisten te gebruiken. Het belangrijkste is de aanwezigheid van voldoende nutrienten voor de gist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het geheim is om bij percentages boven de zeg 13-14 % de suiker beetje bij beetje toe te voegen. Je weet namelijk nooit wanneer de gist het opgeeft en als je er teveel suiker in hebt gedaan zit je met een zoet drankje te kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jammer van de suiker dan