hoe weet je bij welk frequentie een stroboscoop stilstaat?

Ik heb binnenkort een toets van natuurkunde over o.a. stroboscopen en frequenties. Hier een voorbeeld van zo'n vraag:
``Een schijf met één stip draait rond met een toerental van 1200 per minuut``
- Bij welk frequenties van de stroboscoop zie je de stip stil staan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

De stip staat stil als de stroboscoop 1200 keer per minuut een flits laat zien of een veelvoud ervan.
Dat is 1200/60 = 20 keer per seconde ofwel 20 Hz.

Toegevoegd na 2 minuten:
In plaats van de veelvouden bedoel ik juist frequenties die minder zijn.
Dus 20 Hz, 10 Hz, 5 Hz enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De stip zal stil lijken te staan als de stroboscoop telkens een flits geeft als de stip op de draaiende schijf weer op dezelfde positie is aangekomen.
Bij 1200 flitsen per minuut zal dat het geval zijn, oftewel bij een frequentie van 1200/60=20 flitsen per seconde. (20 Hz)

Toegevoegd na 4 minuten:
En zoals Cestbiencovitz hierboven al aangeeft zal dat ook bij 10, 5 of zelfs 2,5 Hz zo lijken.

Toegevoegd na 13 uur:
Na nog even doordenken over dit vraagstuk kom ik tot de conclusie dat er nog andere frequenties zijn waarop de stip steeds op de zelfde plek belicht wordt:
Ook op 1/3, 1/5, 1/6, 1/7 etc. van de 20 Hz omwentelingsfrequentie zal de stip stil lijken te staan.
Dus ook op 6,6 Hz, 4 Hz, 3,3 Hz, 2,85 Hz etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de muziek zou je het harmonischen noemen...