Hoe beweegt een wandelende steen?

Er zijn verscillende theorien, maar geen enkele schijnt waterdicht te zijn.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En wat wil je nu weten. Wel een interessant artikel (daar waar de foto bij staat), er is dus geen sluitende verklaring en dus....?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@Irish: hij wil dus weten waar die streep vandaan komt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nooit van gehoord:opmerkelijk verschijnsel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@Irish: nou niet zo moeilijk he wat ik wil weten. Heb ik geloof ik een vraag over gesteld? Dat het in het door jou bedoelde artikel niet duidelijk wordt wil niet zeggen dat het verschijnsel inmiddels al verklaard is!
Ik word een beetje zat van mensen die bijdehand doen!

Het beste antwoord

Volgens http://geosun.sjsu.edu/paula/rtp/page2.html verplaatsen de stenen zich een heel klein beetje omhoog.

Van ten minste een aantal stenen werd zonder veel twijfel aangetoond dat ze waren verplaatst in ijsstromen die kunnen oplopen tot 800 m. breed.
Verder kan de wind oplopen tot 145km/h aldaar. Dergelijke windstoten zou de stenen in beweging kunnen zetten (als de grond voldoende vochtig is), waarna de helft van die wind voldoende is om ze een eindje te laten verplaatsen.
Zowel wind als ijs zijn de favoriete hypotheses voor de verplaatsingen.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/70/Deathvalleysky_nps_big.jpg

De stenen bewegen grote stukken in één keer door stormen, zegt deze meneer: http://www.geographyteachingtoday.org.uk/images/misc/KS3_Fantastic_slidingrocks.mpg
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De stenen bewegen door de invloed van de zwaartekracht. Deze link helpt je verder, maar hier de samenvatting:

De stenen zijn echter wel degelijk verschoven onder invloed van de zwaartekracht in combinatie met een, zij het beperkte, hellingshoek. Op hellingen kan bij vorst \"gelifluctie\' optreden: dit is het afglijden van een ontdooide, met water verzadigde bovengrond over een harde ondergrond. De ondergrond is op hoge breedtegraden meestal \'keihard\' door bevriezing, en op gematigde breedten door hard gesteente of een hoge compactie. In de besproken gevallen is altijd sprake van mogelijke vorst als oorzaak van de \'stepping stones\'. U kunt mijn ongelijk bewijzen door een voorbeeld te geven van een levende steen op de evenaar, afgezien van de Kilimanjaro natuurlijk... Maar dat even terzijde.

Gelifluctie treedt in het algemaan op bij een hellingshoek van 3 tot 19 graden. De snelheid van de beweging van de ondergrond varieert op Spitsbergen van 10 tot 70 centimeter per jaar, en dat is wetenschappelijk bewezen! Stenen, die meestal door opvriezen aan het oppervlak komen, kunnen echter aanmerkelijk sneller bewegen. Gelifluctie treedt net als kryoturbatie het gemakkleijkst op in fijnkorrelig materiaal als silt en leem.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
petje af hoor +1
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Weten we direct waar het plaatje vandaan gehaald is LOL
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nog iets: +10 voor eva1986
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens http://geosun.sjsu.edu/paula/rtp/page2.html gaan de stenen een zeer klein beetje omhoog.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deze site had ik ook al gevonden. Dit is toch maar één van de opties en wordt niet verkondigt als zijnde de juiste theorie!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is zover ik weet en geleerd heb de enige theoretisch mogelijke verklaring.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@eva: er zijn nog minstens 4 andere theoriën, waarvan er twee redelijk geaccepteerd zijn op 't moment.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja eens. @eva1986 waarom ga je ervan uit dat de door jou genoemde theorie de juiste is?
voetje voor voetje?