Een samengesteld ion bestaat uit meerdere atomen, die een of meer elektronen teveel of te weinig hebben.
Ze kunnen spontaan ontstaan, zoals bij water dat niet alleen uit H2O moleculen bestaat, maar ook H3O+ en OH- ionen bevat.
Je kunt ze ook krijgen door bv. zouten, zuren of basen in water op te lossen.
Of door de twee polen van een batterij ergens in te hangen of aan te sluiten.
Verder kun je ze ook nog krijgen door verhitting, waarbij atoombindingen verbreken.
Reddie