Bakpoeder is een tamelijk instabiele verbinding die onder invloed van een zuur uiteenvalt in koolzuurgas en een natriumzout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bakpoeder is soda. Vroeger maaktr men sodawater door soda met citroenzuur te mengen. Het valt uiteen en er ontstaat koolzuurgas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bakpoeder bestaat o.a. uit natriumbicarbonaat, NaHCO3, vroeger ook wel dubbelkoolzure soda genoemd, dus een zout van natrium (Na) en koolzuur (H2CO3).
Door dit zout in contact te brengen met een sterker zuur, in dit geval azijnzuur, zal het koolzuur verdreven worden:
HAc (azijnzuur) + NaHCO3 geeft NaAc (natriumacetaat) + CO2 (kooldioxide) + H2O (water).

Ac staat voor het acetaat-ion:
CHCOO-.

Alles tussen en zijn lage cijfertjes (kan ik hier niet laten zien). Alles tusen en zijn hoge cijfertjes zoals bij machtsverheffen.