Is snelheid relatief?

Ik weet er niet zoveel vanaf, maar ik heb altijd geleerd dat tijd relatief is en lichtsnelheid constant.

Maar lichtsnelheid is een snelheid.
Snelheid bereken je met behulp van tijd.
En tijd is relatief.

Is snelheid en dus lichtsnelheid ook relatief, is er iets mis met de berekening of is er iets anders aan de hand?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.9K
erotisi
6 jaar geleden
Toch blijkt de lichtsnelheid echt constant te zijn en niet relatief. En de snelheid bereken je dan weliswaar met tijd maar de tijd maar niet alleen de tijd verandert maar ook de afstand waarbij er nooit een grotere snelheid kan worden gemeten dan de lichtsnelheid.
erotisi
6 jaar geleden
@elder161J
In een geljikblijvend frame (dus zonder versnelling) is voor het meten altijd de relaiveitstheorie van toepassing, de zogenaamde speciale relativiteitstheorie. Een foton kan niet stilstaan, tenzij in zeer bijzondere omstandigheden zoals fotoncapture, Maar of je nu stilstaat tov van die foton of met de snelheid van een raket beweegt dat foton zal altijd een snelheid hebben van de lichtsnelheid (in vacuum bijna 300.000km/s).
Met relativiteit in de 'relativiteitstheorie' wordt niet bedoeld de lichtsnelheid maar juist de tijd die verschillende waarnemers meten. En die verschillen kunnen er juist zijn doordat de lichtsnelheid altijd hetzelfde wordt gemeten.
Thecis
6 jaar geleden
@elder161J
lees je eens in. Maakt een hoop duidelijk voor je.

Antwoorden (1)

Snelheid is relatief:
Stel auto A rijdt met 110 km/hr over de A2. Die snelheid van 110 km/hr wordt gemeten t.o.v. de stilstaande paaltjes lans de weg.
Auto B rijdt achter auto A met een snelheid van 100 km/hr ook deze t.o.v. de paaltjes lans de weg.
Auto A rijdt echter 10 km/hr t.o.v. auto B. De snelheid wordt dus gemeten "in relatie tot" en is dus relatief.

Het jaar 0 voor de oude Chinese jaartelling ligt 2697 jaar voor Christus. In de Gregoriaanse jaartelling ligt het jaar 0 bij de geboorte van Christus. Ook de tijd is dus relatief.
https://www.beleven.org/feesten/kalenders/chinese_kalender.php

In de grammatica kennen we de begrippen absolute en relatieve tijd, maar dat werkt weer heel anders.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Relatieve_en_absolute_tijd