Hoe bereken je het verschil tussen mg/l en kg/m3?

Hallo, ik heb binnenkort een proefwerk scheikunde en in dat proefwerk komen er waarschijnlijk heel veel vragen waarin je moet omrekenen. Hoe weet je dat bijvoorbeeld 40 mg/l gelijk is aan 0,04 kg/mg3? ( het antwoord stond in mijn boek )

Alvast bedankt

Toegevoegd na 6 dagen:
Heel erg bedankt allemaal, ik heb een 8,5 gehaald voor het proefwerk!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
6.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is vooral van belang dat je weet hoe je van liter naar m³ weet te gaan. Of beter gezegd dat je weet dat 1 liter=1 dm³

Antwoorden (2)

mg/l > kg/m³
Milligram naar kilo is duizendste van een gram, naar duizend gram dat is dus een factor miljoen. Of zes maal de komma verplaatsen (of het getal verplaatsen).
40mg naar kg is dus
(40/1.000.000) kg=0,00004 kg

1 Liter is een kubieke decimeter (dm³).
dm³>m³
Er gaan 10 decimeter in een 1 meter
Er gaan 10x10x10(1000) kubieke decimeter in een kubieke meter
Dus een factor duizend.

0,00004x1000=0,04kg/m³

Je kan ook onthouden dat 1 mg/l = 0,001 kg/m³
Of wel een factor 1000. (dat is logisch omdat je dus een factor miljoen deelt door een factor duizend)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nog iets anders verwoord:
hoeveel kg/m³ is 1 mg/l?
In 1 m³ gaan 1000 liter, dus in 1 m³ gaan 1000 x zoveel mg als in 1 l;
1 mg/l is dus 1000 mg/m³
1000 mg is 1 g is 0,001 kg, dus 1 mg/l is 1 g/m³ is 0,001 kg/m³