Hoe weet je wat de wisselwerkingskracht van de gewichtskracht is?

Stel je hebt een situatie waarbij een blokje van 5 kg op een helling is van 28graden. Dan weet je dus dan op het blokje de normaalkracht, de wrijvingskracht en de zwaartekracht werken. Maar hoe weet je dan dat de wisselwerkingskracht van de gewichtskracht, de zwaartekracht is?

Want de wisselwerkingskracht van een kracht werkt toch altijd in de tegengestelde richting van die kracht? Of niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Aangenomen dat het blokje in rust is, dan werken er drie krachten op die met elkaar in evenwicht moeten zijn. Van de zwaartkracht weten we precies hoe groot die is (m*g) en verticaal naar beneden. De som van de wrijvingskracht en de normaalkracht zou je de wisselwerkingskracht kunnen noemen (ik ken die term niet maar ik begrijp wat er bedoeld wordt). Die moet dus even groot zijn en tegengesteld gericht.
Van de normaalkracht weten we dat hij loodrecht op de helling gericht is, en de wrijvingskracht parallel aan de helling. Die twee vormen dus de twee zijden van een rechthoekige driehoek. De schuine zijde van die driehoek is de wisselwerkingskracht. We kunnen nu de normaal- en de wrijvingskracht uitrekenen door de cosinus, resp. de sinus te nemen van de hellingshoek.
normaalkracht = m*g*cos(h)
wrijvingskracht = m*g* sin(h)
WimNobel