Kan er energie opgewekt worden met de deeltjes versneller of kost het juist heelveel energie om deze deeltjes te versnellen?

Aangezien je bepaalde geladen deeltjes versnelt met lichtsnelheid. zou het toch kunnen hier enorm veel energie mee op te wekken. of zie ik dit totaal verkeerd? zomaar een opwelling :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Je kunt er in principe energie mee opwekken - maar nooit meer energie dan de hoeveelheid die je er eerst in hebt moeten stoppen om die deeltjes zo enorm snel te laten gaan.

Vergelijk het met een dynamo op een elektrische fiets. Met die dynamo kun je energie opwekken - die energie wordt geleverd door de snelheid van de fiets. Maar om die fiets snelheid te geven, heb je er eerst energie in moeten stoppen.

De energie die je met je dynamo kunt opwekken, zal nooit groter zijn dan de energie die je uit de accu hebt moeten halen om de fiets die snelheid te geven.

--

Wat wel zou kunnen met die deeltjesversneller, is op plek A de deeltjes een enorme snelheid geven, de deeltjes dan naar plek B laten vliegen, en op plek B energie winnen uit de snelheid van de deeltjes.

Op die manier transporteer je energie van A naar B. Dat kan handig zijn als je op plek A veel energie hebt, terwijl je op plek B juist energie nodig hebt.

Maar om daar een deeltjesversneller voor te gebruiken is een veel te omslachtige omweg - er zijn veel handigere en efficiëntere manieren om energie van A naar B te transporteren.
Cryofiel
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kunt hier zeker wel een beetje energie mee opwekken. Maar in de deeltjesversneller in Zwitserland proberen ze dat niet eens. Daar zoeken ze voornamelijk naar het higgs deeltje. Je kunt wel energie opwekken met het principe van botsende deeltjes. Dit heet kernsplijting. Wij kunnen al wel energie opwekken op deze manier, het is alleen nog niet rendabel. Dat betekend dat het voorlopig meer energie kost dan dat het oplevert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het kost juist energie om die deeltjes in een baan te krijgen en te houden. Het is geen energiecentrale. Er kan wel onderzoek verkregen worden waardoor het in de toekomst bijv. waarschijnlijker wordt om bijv. een geavanceerdere kernfusiereactor te maken.
Zo'n versneller zelf is er slechts puur voor onderzoek.