wat geleid beter? water/lucht?

voor NASK moeten wij een hokje voor een klein knaagdier maken, die verwarmd word door een normaal waxine lichtje, het is een plastic doosje met de afmeetingen,
21X17X15. weet iemand wat beter geleid?
we mogen alleen maar plastic tuinslang,koper,alumnnium,waxine lichtje, kopere stukje buis (gebogen) en lucifers

Toegevoegd na 4 dagen:
het waxine lichtje moet er min. 4cm naast en max. 10 cm ernaast staan!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.7K

Het beste antwoord

Koper geleidt warmte het best, direct daarna aluminium, daarna water, daarna kunststof (plastic).
Belangrijk om te weten, een waxinelichtje geeft ongeveer 100 Watt af (grotendeels aan warmte)
Waar je verder om moet denken, dat je de waxinekaars BUITEN de box laat branden, anders krijg je mogelijk kool
en koolmonoxide -wat zeer giftig is- in de bak.
Je knaagdiertje gaat dan erg snel dood.
Zelf zou ik de koperbuis buiten de bak verbinden met het aluminium als warmteconvector IN de bak via een gaatje door de wand en een stukje slang als pakking/doorvoer voor de wand OM de koperbuis heen, zodat je diertje niet aan de vrij warme koperbuis kan komen.
Het waxinelichtje verwarmt de koperbuis op 10-15 cm afstand van de bak, waardoor de warmte getransporteerd wordt IN de bak, maar dat de koperbuis niet zo heet wordt, dat plastic slang en /of de bak smelt.
De afstemming van de afstand van het waxinelichtje tot de bak stel je proefondervindelijk in.
Het moet de bak immers verwarmen zonder smelten/ verbranden en je knaagdiertje moet het behaaglijk warm hebben zonder blootgesteld te worden aan de verbrandingsgassen van je kaarsje.
Probeer mijn beschrijving te visualiseren, je zult dan door de beschrijving en logisch nadenken begrijpen hoe ik het bedoel.
Omdat de vorm van aluminium en koper niet beschreven is,
kan het zijn dat je de convector van koper moet maken, ook kan het koperbuis vervangen worden door koperstrip of aluminiumstrip.
Het verschil in warmtegeleiding tussen koper en aluminium is vrij klein.
De energie die de waxinepit afgeeft is niet voldoende om aluminium en koper te doen smelten.
Je kunt dus de vorm van de metalen laten bepalen wat het handigst als warmtetransporteur en als convector (warmteafgever ) te gebruiken is.
Pas wel op dat de warmtetransporteur voldoende
massief is, anders wordt hij te warm, de vlam moet 0.5-2 cm ONDER het metaal van de warmtegeleider komen.
Met de afstand tussen vlam en metaal kun je mede de warmteafgifte in de bak afstellen.
Controleer na een uur branden de warmte in de bak
voordat je je diertje er in zet.
20-25 graden is optimaal, stel daar dus op in.
Houd rekening met de warmte van de omgeving en vermijd
tocht.
Veel plezier!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Lucht geleidt warmte minder goed dan water.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
van de materialen die je daar noemt geleidt koper in ieder geval het beste. Het water kun je gebruiken om het langer warm te houden.
Dus verwarm met het waxine lichtje de koperen buis die je verbindt met het bakje water, zou ik zo zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vraag:
Lucht en dan met name stilstaande lucht is een van de beste isolatoren die er bestaat. Denk maar aan dubbele beglazing. Ook heel veel isolatiematerialen zijn gebaseerd op stilstaande lucht, zoals glaswol. Het is niet de glaswol die isoleert, maar de stilstaande lucht in het glaswol. Dus glas zal warmte veel beter geleiden dan lucht.
Zoals in een ander antwoord al vermeld is koper een heel goede warmte geleider, en beter dan glas.
Succes met je project.

Toegevoegd na 51 minuten:
Nog even wat warmtegeleidingcoëfficiënten in W/m.K
Hoe hoger het getal, des te beter is de warmtegeleiding.
Glas = 0,85
Lucht = 0,024
Koper = 390
Water = 0,6
Plastic = 0,25
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
water geleid 40 keer beter de warmte dan lucht .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het hangt er vanaf in hoe lang het moet lucht gaat sneller maar water haalt het in een tijdje wel in