Kunnen alle soorten metaal verroesten?

Doorgaans hoor ik dat alleen ijzer kan 'verroesten'. Maar dit kan niet kloppen aangezien veel auto's bijna helemaal kunnen verroesten na een bepaald aantal jaar, en het lijkt me niet dat auto's voornamelijk uut ijzer bestaan aangezien dit best een zwaar element is en ongewenst dus ivm brandstofverbruik.

Of heet dit bij de andere metalen 'corrosie' ipv roest?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
13.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Trouwens, het roesten zal met betrekking tot het brandstofverbruik niet veel uitmaken, het binnenste van een motor heeft er weinig last van, vanwege het gebruik van materialen en afsluiting tov buitenlucht.

Antwoorden (4)

Nee niet alle metalen roesten. Edel-metalen roesten bijvoorbeeld niet zoals goud.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar zijn er wel anderen? Aluminium bijv? Of kan alleen ijzer verroesten?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Andere metalen kunnen zeker roesten.
In principe kunnen alle metalen roesten. Ofwel zuurstof binden.
Het gaat alleen niet bij alle metalen even snel.
Bij Platina, Goud en Zilver gaat het heel langzaam.
Maar bij Natrium, Kalium, Calcium en Magnesium héél erg snel.
Ook bij Lood, Zink en Tin gaat het vrij vlot. En bij Koper ook.
Reddie
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
"Metalen die niet reageren met zuurstof en water, die dus geen corrosie vertonen, noemen we edel. (...) De edelmetalen (...), zoals goud, zilver en platina zijn chemisch vrijwel volledig inert. Ze reageren net als de edelgassen met vrijwel geen enkele stof."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Metaal#Edele_en_onedele_metalen "Goud oxideert niet, zelfs niet na lange tijd"
http://nl.wikipedia.org/wiki/Corrosie Dat zijn 2 bronnen die het tegendeel beweren, Reddie !
Alleen ijzer kan roesten.

Dit omdat roest per definitie het reactieproduct is tussen ijzer en zuurstof.

Net als ijzer kunnen alle andere metalen wel dezelfde reactie met zuurstof aangaan. Alleen heet dit dan niet roest(en).

Dit heet wel corrosie, inderdaad. Maar corrosie betekent dan weer het aantasten van materialen door de reacties met hun omgeving dus corrosie hoeft zich dan weer niet te beperken tot de reactie tussen metalen en zuurstof.

Het metaal zal door de reactie van ijzer oxideren. Maar ook bij oxidatie geldt dat dit niet is voorbehouden voor de reactie met zuurstof. Een andere oxidator kan namelijk hetzelfde effect hebben en bovendien kunnen ook andere deeltjes dan alleen metalen geoxideerd worden.

Kortom een specifieke benaming voor deze reactie of dit reactieproduct bij andere metalen mankeert inderdaad.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Roest (Oxidatie) is een proces waarbij een verbinding wordt aangegaan met zuurstof (Oxide-atomen). Het licht aan het materiaal (atoomstructuur en hoe makkelijk een metaalatoom een reactie kan aangaan) hoe desastreus dit gebeurt.
Aluminium roest ook. Echter zal er na het vormen van een dun oxidatie laagje datzelfde laagje bescherming vormen voor het materiaal zodat dit weer stopt. Het proces gaat niet verder. Wel als er andere (mechanische) krachten aanwezig zijn die dit laagje continue 'verbreken' zodat het proces continue doorgaat)