Wat is de volgorde van de subniveau's van de orbitalen van Sc21?

In mijn boek staat dat de volgorde van subniveau's van Sc21 het volgende is:
1s2 2s2 2p6 3s2 3p6 3d1 4s2

Maar als ik kijk naar de tabel met volgordes lijkt het volgende me logisch:
1s2 2s2 2p6 3s2 3p6 4s2 3d1

Kan iemand mij uitleggen waarom de 1e juist is?
(In niet te moeilijke taal zou fijn zijn)

Picture for question
5.7K
Erna55
7 jaar geleden
De 1e is juist, [Ar]+3d1+4s2 omdat 3d1 net iets lagere energie heeft dan 4s2
Als je de exacte orbitaal energie zou uitrekenen (wat ik niet kan aanbevelen) zou je tot deze conclusie komen.
De onderste tekening geeft slechts een globaal beeld. Op een gegeven moment gaan orbitalen elkaar in de weg zitten.
(Dit antwoord komt van vriend )
erotisi
7 jaar geleden
wat bedoel je precies met Sc21? Bestaat dat wel?
erotisi
7 jaar geleden
excuus, was in de war met Si
xkimss1997
7 jaar geleden
Maar hoe weet ik dan wel wat de exacte volgorde van deze energieniveau's is? Ik heb nu dit gevonden:
1s2 2s2 2p6 3s2 3d10 4s2 4p6 4d10 5s2 5p6 4f14 5d10 6s2 6p6
Maar klopt deze volgorde wel, en in elk geval?

Antwoorden (1)

Ik denk dat de volgorde van schrijven op zich nog niet het belangrijkste is. Maar de volgorde kan wel aanwijzen de volgorde die aan wordt gehouden bij de opvulling van de schillen.

Zo zijn op zich beide manier van schrijven goed wat betreft de opvulling van de elektronen. Als maar duidelijk is dat in 3d maar 1 elektron komt omdat ze eerst in 4s worden opgevuld.

Of je dus schrijft 3d1, 4s2 of je schrijft 4s2, 3d1 komt op hetzelfde neer.

Je ziet dan ook weleens een andere schrijfwijze met dus, zoals je zelf voorstelt 1s2 2s2 2p6 3s2 3p6 4s2 3d1. Zie voor de echte dommen: https://books.google.nl/books?id=hWb15YfkgiEC&pg=PA79&lpg=PA79&dq=elektronenconfiguratie+scandium&source=bl&ots=mDvY8wt-Pm&sig=1ROn1MmOP9ZyapHKNhOIhnX8EPo&hl=nl&sa=X&ved=0ahUKEwiukc_3nb_PAhXJbz4KHYcOB3gQ6AEIXjAQ#v=onepage&q=elektronenconfiguratie%20scandium&f=false

Maar vaak wordt dus niet de volgorde van opvulling gebruikt maar de volgorde van subschil. Zie https://www.google.nl/search?q=elektronenconfiguratie+opstellen&espv=2&biw=1366&bih=638&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjwiMzzob_PAhVFbj4KHZKGD4sQsAQIPA#imgrc=Fl5zB_pTlSkLIM%3A

Dergelijke overkruisingen zijn het gevolg van steeds kleiner wordende energieverschillen tussen twee opeenvolgende hoofdschillen. Het laagste energienivau van een bepaalde hoofdschil kan dus energetisch gunstiger liggen dan het hoogste energieniveau van een voorafgaande hoofdschil.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektronenschil#Golffunctie
erotisi
7 jaar geleden
Thecis
7 jaar geleden
Het is inderdaad het verschil tussen wat men afgesproken heeft om op te schrijven (op orbitaal volgorde 3d1 4s2) en wat de volgorde is van vullen (4s2 3d1) In de schrijfwijze is inderdaad niet veel verschil. Het moet duidelijk zijn dat de 4s orbitaal eerder gevuld wordt dan de 3d orbitaal omdat die inderdaad energetisch gunstiger is. Probeer dit inderdaad op dit moment aan te nemen zoals Erna55 al aangaf in de reacties. De daadwerkelijke berekening is best leuk, maar gaat wat ver. + voor het antwoord