Nee, die is niet overal precies gelijk. Zelfs in Nederland zelf verschilt het al naargelang de plaats waar je je bevindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, op de aarde is deze niet gelijk. Omdat de zwaartekracht omgekeerd evenredig is met het kwadraat van de afstand dit middelpunt, heerst op de polen dus de grootste zwaartekracht. Deze beide effecten zorgen ervoor dat op de polen de valversnelling het grootst is, terwijl deze op de evenaar het kleinst is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat is niet het geval. Vooral in de buurt van gebergtes, oceaantroggen en de Noord- en Zuidpool zijn sterke variaties. In de rode gebieden is de zwaartekracht in verhouding groot en in blauwe gebieden relatief klein. Simpel gezegd zou je – wanneer je op een weegschaal zou staan- in de blauwe gebieden minder wegen dan in de rode gebieden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
natuurlijk is deze niet gelijk, je kunt je voorstellen, dat op de evenaar de valversnelling het kleinst is ook al zou het maar zijn dat daar de centripetale krachten het meest meespelen. vandaar ook dat een raket bijvoorbeeld op strategische raketten op de evenaar wordt gelanceerd.