Waarom is de zwaartekracht op de maan kleiner dan op bijvoorbeeld de aarde?

Is dit omdat de maan kleiner is dan de aarde, of is er een andere reden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (7)

Daar is een heel moeilijk antwoord voor maar de simpele is dat de maan een andere massa heeft dan de aarde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt inderdaad doordat de maan kleiner is dan de aarde, maar de aarde heeft ook een atmosfeer en de maan niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Het komt niet doordat de maan kleiner is dan de aarde. Er zijn (in principe) planeten die kleiner zijn dan de aarde, maar die toch een hogere zwaartekracht hebben. Dat de aarde een atmosfeer heeft, is slechts een *gevolg* van de hogere zwaartekracht. De zwaartekracht van de aarde is groot genoeg om een atmosfeer vast te houden, de zwaartekracht van de maan is daarvoor te klein.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh ja dat das het, ik wist dat er een verband was, maar ik wist niet meer precies wat :P
De maan heeft flink wat minder massa dan de Aarde.
Massa veroorzaakt zwaartekracht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een van de grootste wetenschappers ooit heeft hier onderzoek naar gedaan, sir Newton heeft het antwoord ook gevonden.

Zwaartekracht is niet zozeer een kracht die dingen naar de aarde toe trekt. Het is de kracht die 2 massa's op elkaar uitoefenen. Dat zie je terug in de gravitatiewet:

F = G * m1 * m2 / R^2

Oftewel de zwaartekracht is:
een constante (de gravitatieconstante G is 6.6*10^-11)
maal
De massa van het eerste "object"
maal
De massa van het tweede "object:
gedeel door
Straal (helft van de afstand tussen de 2 objecten) tot de macht 2.

Hier uit blijkt dus dat hoe groter de massa (zowel m1 als m2) hoe groter de zwaartekracht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijna goed. De straal is in dit geval de afstand tussen de zwaartepunten van de twee massa's en niet de helft.
Het woord 'zwaartekracht' zegt al wat het is. Het is een kracht die sterker wordt naarmate het betreffende zwaarder wordt. Dus, hoe zwaarder iets is, hoe groter
De zwaartekracht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb hier nog een vraag aan toe te voegen maar weet niet hoe dat moet op goeievraag dus doe het maar zo. Er word gezegd hoe meer zwaartekracht hoe groter, maar stel je hebt een volledige planeet van ijzer en een planeet van zand en ze zijn allebij even groot, dan heeft die van ijzer toch meer massa?

Toegevoegd na 29 seconden:
dus meer zwaartekracht?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als antwoord op je extra vraag;

Hoe meer MASSA, hoe meer zwaartekracht. Maar om dezelfde hoeveelheid massa te krijgen heb je van het een meer nodig dan het ander. Zo zal het volume veren met een massa van 5kg veel groter zijn dan die van 5kg ijzer.

Hetzelfde geld voor een planeet van zand en een van ijzer. Voor dezelfde zwaartekracht zal je meer zand nodig hebben. En idem, met dezelfde grootte zal je meer zwaartekracht hebben bij de planeet van ijzer.