Hoe neemt de massa toe als er energie in wordt gestopt?

Stel je hebt een bal en die trap je net zolang tot hij tegen de lichtsnelheid gaat. Omdat hij niet sneller kan moet zijn massa toenemen. Maar hoe moet ik dat zien. Is dat het tegenovergestelde van een kernfusie waarbij massa energie verliest. Worden er dan bijv. protonen en neutronen gevormd?
Is het overigens juist om te zeggen dat massa alleen betrekking heeft op materie en niet op energie?

erotisi
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
zo snel kan niemand trappen! andere methoden lijken me geschikter maar ook die zullen falen. om de bal bij benadering van de lichtsnelheid sneller te laten gaan moet je hem raken met iets dat gelijk of sneller is aan de lichtsnelheid en dat zal je niet lukken.

Het beste antwoord

Het gaat om de inwendige energie van de bal. Door er steeds tegen aan te trappen neemt de snelheid en daarmee de kinetische energie toe. Vanuit massa perspectief kun je er op twee manieren naar kijken. Namelijk het leidt tot een grotere massa. (waarbij echter geen materie wordt gemaakt, dus ook geen protonen en/of neutronen gevormd). Of de massa beschouw je als gelijk blijvend. Onderaan de link kun je de formules zien die voor beide gevallen gelden en feitelijk hetzelfde resultaat geven.

Kernfusie en kernsplitsing reacties werken anders dan bovenstaande voorbeeld. Hierbij verdwijnt wel materie.

Massa heeft niet alleen betrekking op materie. In de link staan ook enkele voorbeelden zoals een schoenendoos met een gespannen veer erin heeft meer massa vanwege de potentiele energie dan dezelfde schoenendoos met dezelfde veer maar dan ontspannen. De eerste weegt (nauwelijks meetbaar) meer dan de tweede.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
erotisi
9 jaar geleden
Wonderbaarlijk dat een gespannen veer meer weegt dan een ontspannen. Is dat gemeten met een echte weegschaal of is het meer rekenkundig?
Volgens het artikel is het dus de kinetische energie die de massa doet toenemen. Maar zou op de universiteit de massa niet toenemen dan omdat er staat: "Een niet-bewegingsafhankelijke massa is de laatste decennia gebruikelijk in de natuurkunde op de universiteiten en in wetenschappelijke artikelen."?
erotisi
9 jaar geleden
Mocht je nog willen reageren op mijn reactievraag, dan kan dat altijd nog.

Andere antwoorden (1)

Volgens de formule van Dhr. Einstein( E=Mc^2) kan massa naar energie, maar ook andersom. Dus de energie waarmee jij de bal trapt word omgezet in massa waardoor de bal meer weegt. Even een makkelijk voorbeeld: Stel iemand laat een appel 1 cm boven je hoofd vallen. Dat doet amper pijn, maar stel dat je de appel van 1 meter hoog laat vallen, dan doet het wel wat meer pijn. De appel versneld meer door de zwaartekracht. Je kan ook zeggen dat de zwaartekracht een neerwaartse kracht inzet om voorwerpen te laten vallen. Samengevat: De energie waarmee jij de bal schiet word omgezet in massa dit hebben we te danken aan Dhr. Einstein

Toegevoegd na 55 seconden:
De energie E word dus omgezet in materie M