Wat is de druktoename per 10 graden celsius in een gesloten container met lucht en wat is die bij dezelfde container gevuld met alleen stikstof ?

Ik bedoel dus exact wat stikstof uitzet bij een stijging van 10 gr. en hoeveel "gewone" lucht uitzet per 10 gr.

Niet ik denk ongeveer of stikstof zet minder uit en gewone lucht bevat ongeveer 79% stikstof. Maar een grafiek of formule waar dat mee te berekenen is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik maak al mijn hw zelf, jij ook?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel goed van jou.

Maar dit is geen huiswerkvraag maar ik zoek de oplossing voor iets wat ik in de praktijk tegenkom en misschien kan gebruiken als ik weet hoeveel verschil er het uitzetten zit.
Ik zoek al een paar dagen op internet maar kan het antwoord niet vinden.
Misschien zit er onder de GV'ers een deskundig. (die zijn huiswerk ook gemaakt heeft)

Het beste antwoord

in mijn tabellen boek staat dat voor alle gassen met kubieke uitzetting de volgende formule geldt;
y= 1/273 (1/k)

deze stelt dus dat alle gassen dezelfde kubieke uitzetting hebben.

nou gebruik ik zelf liever de algemene gas wet welke luid:

p x V
N = -------
T

N= aantal moleculen
p= druk [ Pa ]
T= Temperatuur [ K ]
V= Volume [ m3 ]

nou nemen we voor druk een vaste waarde van 1 bar = 100.000 Pa

begin temperatuur 273K
Eind temperatuur na stijging 283K

begin volume is 1 m3
volume na stijging onbekend.

deze waardes kunnen we bij zowel lucht als stikstof gebruiken. hieruit kun je eigenlijk al op maken dat de uitzetting gelijk is omdat bij beide stoffen gelijke waardes zijn.

100.000 x 1
N= ----------------

N= 366,3 dit zijn het aantal moleculen van 1 m3
( afgerond op 1 decimaal )
( welke soort stof maakt niet uit )

nou kunnen we stellen dat per 1 m3 366,3 gasmoleculen aanwezig zijn. als we willen weten wat de volume verandering word bij een temperatuur verhoging van 10 graden kunnen we zeggen +10 graden = +10K dus 273K +10 word 283K.

de druk blijft hetzelfde. dus gegevens:
p= 100.000 [ Pa ]
N= 366,3
T= 283 [ K ]

p x V
N = -------
T

p x V
------ = N
T

p x V x T N x T
----------- = ---------
p x T p

N x T
V = -------
p

hierboven zetten we de formule om zodat we de volume in 1 keer kunnen uitrekenen, nu hoeven we alleen nog de gegevens in te vullen.

366,3 x 283
V= -----------------
100.000

V= 1,037 m3 ( afgerond op 3 decimalen )

De nu hebben we de volume uitgerekend na stijging van temperatuur. als we nu willen weten wat de volume stijging word van de gas kijken we naar de begin volume uit de eerste volume en naar de eindvolume.
we gaan nu het volumeverschil berekenen.
⌂V = Ve - Vb
⌂V = 1,037 - 1
⌂V = 0,037 m3

⌂V = Volumeverschil
Vb = begin volume
Ve = eind volume

kort antwoord: stikstof en lucht zetten bij een temperatuur verandering gelijk uit.

Een lang verhaal hoop dat je er wat aan hebt. Indien er ergens fouten staan hoor ik het graag.

M.V.G
Demian
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is de gaswet bij constant volume ook wel de wet van Boyle en Mariotte genoemd.
Deze wet stelt dat bij een constante hoeveelheid gas en een constant volume de druk van een gas recht evenredig is met de absolute temperatuur ervan.
Nu kun je het zelf uitrekenen.

Deze wet geldt voor alle ideale gassen en is dus hetzelfde voor lucht en stikstof.

Toegevoegd na 16 uur:
Geen enkel bestaand gas voldoet geheel aan de algemene gaswet, doordat het eigen volume van de moleculen en de onderlinge aantrekkingskrachten tussen de moleculen niet nul zijn. Wel zijn deze onder bepaalde omstandigheden (vrijwel) verwaarloosbaar, waardoor de algemene gaswet bij die omstandigheden een goede en praktisch bruikbare benadering is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stikstof is inderdaad geen ideaal gas, zoals de meeste gassen dat niet zijn. Voor praktische doeleinden hoeven er echter geen correctiefactoren te worden toegepast.
In bijgevoegde referentie vind je alvast de nodige formule en gegevens om een benadering voor lucht uit te rekenen. Nu nog de cijfers voor zuivere stikstof.

Toegevoegd na 1 uur:
Hierbij een lijstje van a's en b's. Nu kan je ook verder voor stikstof.
http://en.wikipedia.org/wiki/Van_der_Waals_constants_(data_page)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens de wet van Regnault neemt de druk evenredig toe met de temperatuur, maar dit geldt wel graden Kelvin.
Het is dus een groot verschil tussen 10 en 20 graden kelvin en 10 en 20 graden Celsius.
Ik heb absoluut geen zin om het rekenwerk voor je uit te gaan voeren maar het laatste is procentueel gezien natuurlijk veel kleiner dan het eerste.