Waterdruk neemt af als een tuinslang langer wordt. In mijn geval wil ik 220m overbruggen en ik heb 2000 liter nodig. Ga 0,5m omhoog. Is dat te doen?

Ik wil graag weten of het een slim idee is om 220m slang aan te schaffen. Beetje zonde als er straks bijna geen water uitkomt.

Toegevoegd na 30 minuten:
Nog wat extra info. Ik woon op een boot en daar heb ik water nodig, normaal vaar ik naar het tappunt maar de haven is bevroren. Alle watertappunten op de steigers zijn ivm vorst afgesloten. Ik moet dus water tappen in een huisje dat 220m verderop staat. Na 140m gaat de slang de steiger op, die is wat hoger dan de wal.

Fijn dat jullie allemaal meedenken

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
19K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kun je de berekening geven dan?
Kan ik eventueel mee denken.

Het beste antwoord

Wanneer het water niet stroomt, is de druk aan het einde van de slang 50 millibar lager dan bij de kraan. Dat komt puur doordat het einde van de slang een halve meter hoger zit dan de kraan.

Hoe de slang tussen door loopt, maakt niet uit. Al moet je tussendoor over een andere woonboot heen en dus vier meter omhoog, al laat je een deel van de slang over de bodem van het water lopen - het enige dat telt, is het hoogteverschil tussen beginpunt (kraan) en eindpunt (bij jouw boot).

Er zal dus altijd water gaan stromen.

De stroomsnelheid is echter niet alleen afhankelijk van de druk, maar ook van de weerstand. Die is hoog. Hoe smaller de slang, hoe hoger de weerstand. Die weerstand kan ik helaas niet voor je berekenen.

Kortom, er zal *altijd* water gaan stromen, omdat je aan het einde van de slang nog steeds waterdruk hebt - al heb je een slang van 220 kilometer, dat water gaat stromen. Echter, het zal vrij langzaam gaan.

Houd ook rekening met het verlies wanneer je de slang leeg laat lopen. Een normale tuinslang heeft een binnendiameter van ongeveer een centimeter. Dat is een oppervlak van 0,79 cm². Bij een lengte van 220 m past er dus ruim 17 liter water in de slang.

Ik lees dat je 2000 liter nodig hebt. Dan is die 17 liter te verwaarlozen. Voor het zetten van een kopje thee zou ik die tuinslang echter niet gebruiken.

Toegevoegd na 12 uur:

Wat je kunt doen om je debiet te verhogen (dus het aantal liters per minuut dat er aan de boot-kant uitkomt), en dus de vultijd te verlagen: koop zo'n ding waarop je meerdere tuinslangen kunt aansluiten. Bijvoorbeeld vier tuinslangen.

Dat ding sluit je aan op de kraan. Op dat ding sluit je vier tuinslangen aan. Die vier tuinslangen laat je allemaal naast elkaar naar je boot lopen.

Gevolg: je vultijd wordt vier keer korter.

Nog een gevolg: je bent vier keer zoveel geld kwijt aan je tuinslangen.

(Maak je een foto van het gezicht van de verkoper, op het moment dat je 880 meter tuinslang bestelt?)
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

met die lengte en dat hoogte verschil drukt het water met 400 newton op de kraan
op een kraan staat 2 bar en dat komt overeen met ongeveer 20 newton.
het water komt er dus niet uit.
(als je de berekening wilt kan ik die geven)

Toegevoegd na 18 seconden:
het heeft dus geen zin
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er GEEN water stroomt zal de waterdruk NIET afnemen. Gevolg: het water komt gewoon de hele slang door.
De stroomsnelheid is weer wel afhankelijk van de weerstand die het water in de slang ondervindt. 0,5 meter hoger betekend niet meer dan dat de waterdruk daar 50 millibar lager is, ook geen probleem bij de gangbare waterdruk.

Doorstroomsnelheid bij een kraan: ca 6-8 liter per minuut.
Doorstroomsnelheid zal wel lager worden, bij een dunne slang is er meer weerstand dan bij een dikkere.
Ga ervan uit dat je 3 liter per minuut wel haalt. 2000 liter gaat je dan ca 11 uur kosten. (1980liter/3 liter per minuut=660 minuten)

Toegevoegd na 46 minuten:
Ik lees je toevoeging.
Ja je kunt je boor vullen....echter: Als het weer gaat vriezen is het uitzetten van de kraan funest...het water in de slang bevriest dan ook. Constant stromend water zal wel lukken zolang het niet ver onder nul wordt. De slang hoe dan ook leeg laten lopen nadat je watertank vol zit.

Toegevoegd na 47 minuten:
boor=boot
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Als er geen water stroomt, zal de waterdruk wel afnemen - en wel met de 50 millibar die je noemt. De slang na gebruik leeg laten lopen kost wel vrij veel liters water, namelijk de hele inhoud van 220 meter slang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt...die 50 mb noem ik wel in de berekening. (eigenlijk in een reactie op iemand.
Dat leeglopen kost inderdaad wel een hoop water als je dat op dat moment niet nuttig kunt gebruiken....echter: Je wilt niet dat je slang bevriest of erger, kapot vriest. Een alternatief zou zijn even voordat de tank vol zit de slang mbv een luchtpomp leeg te blazen richting watertank. alleen heb je dan een extra luchtpomp nodig. (hevelen zal moeilijker gaan door het hoogte verschil).
Volgens mij , als je de tuinslang level houdt en pas op het eind 0,5 meter omhoog gaat , dan komt er geen grote waterdruk naar de kraan toe.

Maar waarom sluit je je tuinslang niet gewoon op de eerste verdieping aan en dan loopt hij eerst naar beneden maar dan naar boven ( 0,5 meter ) . Dan zou je in principe de tuinslang nog als hevel kunnen gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op die eerste verdieping is in je huis de "start druk" lager dan op de begane grond. (4 meter hoger=400 millibar lager) Per saldo zul je aan het eind van de slang dezelfde druk overhouden. Eerder zelfs iets lager omdat er over grotere lengte water stroomt en derhalve iets meer stromingsweerstand is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb de vraag nog iets verduidelijkt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha Reinier daar had ik nog niet aan gedacht +
Bij de link staat een calculator, de lengte van 220 meter is niet in te voeren, maar je debiet vermindert grofweg met ruim de helft bij een verdubbeling van de lengte van de slang.
Ik schat dat je zo'n drie liter per minuut kunt tappen, wat neer komt op 11 uur tappen.
De halve meter die je slang omhoog gaat heb ik buiten beschouwing gelaten; het kronkelen van je slang verhoogt de weerstand veel meer en is een belangrijker post dan een drukverlies van 50 mbar.

Voor een echt nauwkeurige berekening kan ik je de Navier-Stokes vergelijkingen aanbevelen, voor mij gaat dat wat te diep ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik durfde zelf de berekening niet meer aan maar vond er één op internet
helaas is de diameter daar minimaal 2 cm dat is echt veel groter dan je tuinslang. Daar komt uit 0,5 bar drukverschil in een rechte leiding over 200 m bij 600 l per uur (10 l per minuut)

bij je tuinslang zal het drukverschil wel hoger zijn, afgaande op de restultaten in de sheet, je kunt nl 2, 3,2 en 5 cm uitrekenen gok ik dat je op 1-2 bar uitkomt in een rechte leiding

Toegevoegd na 4 minuten:
Heb je er ook rekening mee gehouden dat je dan (terwijl het vriest dat het kraakt) jij die leiding (loodzwaar) leeg moet laten lopen en ergens vorstvrij opbergen.

Wel een lastig probleem trouwens, hoe doen andere boot eigenaren dat?
amigo