Kan iemand mij uitleggen hoe de molreactie enzo werkt?

Iets met molaire massa en dichtheid en dat soort dingen.. pff kan iemand een duidelijke uitleg geven?
alvast heeel erg bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Mol lijkt iets vaags, maar eigenlijk is het heel simpel: een mol is simpelweg een getal om makkelijker met deeltjes te kunnen regelen. 1 mol = 6,02 × 10^23 deeltjes (ook wel: moleculen). Dus: 1 mol water = 6,02 × 10^23 H2O'tjes.

Een mol van een stof heeft een bepaald gewicht. Dit gewicht noem je de molmassa of molaire massa. Een mol keukenzout (dus: 6,02 × 10^23 NaCl-moleculen) weegt bijvoorbeeld 58,4 gram. De molmassa of molaire massa van keukenzout is dus 58,4 gram.

Hopelijk kom je alweer iets verder. Als je nog meer specifieke uitleg wilt, roep je maar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel! (:
Ik denk er waarschijnlijk gewoon te moeilijk over,
maar nu jij dit zo zegt, klinkt ht al veel logischer!
je hebt honderd, je hebt duizend, je hebt een miljoen. en je hebt mol. alleen is dat geen mooi afgerond getal maar 6,02 × 10^23. een heel groot getal dus. als je 1 mol H2O hebt, dan heb je dus 1 mol zuurstof en 2 mol waterstofmoleculen in totaal als je dat zou elektrolyseren.

de eenheid mol is gewoon veel makkelijker om mee te rekenen. zo hoef je pas helemaal aan het eind van de rekenprocedure weer om te rekenen.

1 molair = 1 mol per liter (dus 6,02 × 10^23 deeltjes in een liter water opgelost bijv)

molmassa spreekt voor zich

dichtheid van een stof wordt gerekend in gram per kubieke centimeter (cm3)