Wat gebeurt er bij het blazen in vuur dat je vuur aanblijft in plaats van uitgaat?

Als je een paar gloeiende kooltjes hebt liggen en er een blok hout bij legt, gaat het vuur makkelijk uit. Maar als je blaast, krijgt je het vuur wel aan het branden. Wat geberut er waardoor blazen het vuur aan krijgt, wat niet gebeurt als je niet blaast?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.2K

Het beste antwoord

Onze adem bevat bij uitademen nog vrij veel zuurstof, zeker als je vrij snel in en uitademt. Bij het aanblazen vergroot je dus het aantal zuurstof moleculen dat per seconde met het brandende hout of kooltjes in aanraking komt t.o.v. vrijwel stilstaande lucht. Hoe meer zuurstof hoe feller de reactie.
Bij het opleggen van een blok hout sluit je niet alleen de zuurstof toevoer verder af maar breng je ook de temperatuur naar beneden en een hoge temperatuur is juist een van de voorwaarden voor het ontbranden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

als je het blok hout erbij legt, blokkeer je de zuurstof toevoer, door te blazen voeg je zuurstof toe en dat is hard nodig!!

Toegevoegd na 28 seconden:
vuur heeft namelijk zuurstof nodig om te blijven branden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vuur heeft zuurstof nodig om te 'overleven' als je blaast, blaas je zuurstof bij het vuur, wat betekend dat het niet uit gaat.

Die blokjes bevatten geen zuurtsof en blokkeren daarbij het andere zuurstof, wat vuur nodig hebt om, zoals ik al schreef, te overleven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een verbranding is een complex geheel van voornamelijk exotherme chemische reacties tussen een brandstof en een oxidator (meestal zuurstofgas) waarbij warmte en licht ontstaat onder de vorm van een vlam of een gloed.

De eenvoudigste verbranding is daarbij die met gasvormige brandstoffen. Zowel de brandstof als de oxidator (doorgaans zuurstofgas in lucht) zijn dan gasvormig, zodat ze goed mengen en homogeen reageren. Goed bekend is aardgas als brandstof. De meest voorkomende reactie is dan eenvoudig:
CH4 + 2 O2 → CO2 + 2 H2O

Nou je begrijpt het al. Als je blaast, voeg je extra benodigde zuurstof toe om het verbrandingsproces te onderhouden.

Overigend: als je te hard blaast kun je een vuurtje ook uitblazen. In het groot gebeurt dit door z.g. drukgolven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hele verhaal over dat complexe geheel van exotherme reacties met voornamelijk zuurstof is nogal overbodig en 1 op 1 gekopiëerd. De vraagsteller heeft ook helemaal niet over gasvormige brandstoffen maar over kooltjes en hout. Bovendien is het bij een gasvormige brandstof nogal onpraktisch om te blazen voor extra zuurstof toevoer. Alleen die 1e zin over "nou je begrijpt het al" is goed, maar die is hierboven al een paar keer gezegd. Daarom -1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet overbodig, maar verklaart hoe een verbranding werkt en dat daar zuurstof voor nodig is. Wie kopieert niet (ik zal je volgen op GV) maar ik vermeldt de bron tenminste. Dus je opmerking is overbodig. De gasvormige verbranden is louter als voorbeeld van een ideale verbranding genoemd, dar een verbranding van hout dat niet is. Voor de rest: de mint maar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kopieer zelden tot nooit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lol @ "ik zal je volgen op GV". Je volgt maar raak. Ik kopieer nooit omdat ik alleen antwoord geef op dingen waar ik ZELF wat van afweet. Bronnen gebruik ik alleen om mijn eigen kennis te onderbouwen, om te laten zien dat mijn antwoord onafhankelijk bevestigd wordt.
Er staat zelfs in de reglementen dat je in je eigen bewoordingen moet antwoorden! Bovendien is het "ik vermeld" niet "ik vermeldt", en "het gasvormige verbranden" of "de gasvormige verbranding". En bedoel je met een "ideale verbranding" misschien een "volledige verbranding"? Dat doet er voor deze vraag helemaal niet toe namelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In 't echt nooit! Hier heel vaak, omdat het hier krioelt van de mensen die zichzelf niet alleen veel te serieus nemen, maar bovendien vinden dat ze overal heel veel verstand van hebben maar zichzelf tegelijkertijd continu voor aap zetten ;)
amigo
12 jaar geleden
j0ve ik vind dat je je mening KEURIG hebt onderbouwd zo. als je ziet hoe dit verder loopt begrijp je gelijk waarom zo veel mensen dit niet durven en anoniem minnen van mij petje af (ik kan je er helaas geen + voor geven)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry joVe, een op een gekopieerd, maar wel het beste antwoord. Schijnbaar kan de vraagsteller daar wat mee. Jij niet zoals ik weet.
http://www.goeievraag.nl/vraag/ander-woord-vruchtbaar.251686#&from=email&source=question_closed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb wel een beetje medelijden met je nu hoor..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iets anders kun je niet verzinnen, maar daar kun je ook niets aan doen. Geeft niet hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha
Je kan zelf zien wat het effect van zuurstof op een vlam is door een glas omgekeerd over een brandend waxinelichtje te zetten. Er is zuurstof nodig voor de verbranding van alles, en als je de zuurstof blokkeert met een te groot stuk hout bijvoorbeeld, 'stikt' het vuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een lastige vraag, maar ik denk dat het komt door twee types van verbranding. Bij het gloeien van de kool is er oppervlakteverbranding (smeulen), net als bij het gloeien van tonder. Door te blazen verhoog je de temperatuur doordat de oppervlakteverbranding sneller gaat naarmate je meer zuurstof aanvoert.

Daarom blaas je eerst het vuur aan zodat de kolen een hoge temperatuur krijgen, dan voeg je hout toe of papier oid met een groot oppervlak , dit hout warmt snel op en er beginnen gassen te ontsnappen die bij de hoge temperatuur vlam vatten. Deze gassen verbranden niet volledig en de koolstofskeletten van de gassen beginnen roetdeeltjes te vormen, die bij de vlamtemperatuur gaan gloeien. Dat is de vlam die je ziet. Op het moment dat zich een vlam ontwikkelt blaas je juist niet omdat je dan het proces verstoort. In plaats van zuurstof aan het verbrandingsproces toe te voeren blaas je de hete gassen weg van de brandstof.