hoe bereken je de wrijvingskracht van een helling?

We lieten een blokje van een helling glijden en nu moeten we de wrijvingskracht berekenen.
Gegevens die we hebben:
Hoek a: 21°
Massa blokje: 2 2 gram
Versnelling: 2.0m/s^2

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.8K

Antwoorden (1)

De zwaartekracht op het blokje is g.m = 9,81 . 0,022 = 0,216 N.
Deze kracht moet je ontbinden in twee richtingen: loodrecht op het vlak: deze kracht is even groot maar tegengesteld aan de normaalkracht en langs het vlak( naar voren), deze kracht is groter dan de wrijvingskracht( naar achteren). De voorwaartse kracht vind je door in het driehoekje te kijken waarvoor geldt CAS: Cos 59 =A/S = Fv/Fz, dus deze kracht is Fz . cos59 = 0,216 . 0,515 = 0,11N Omdat de versnelling bekend is, kun je de resulterende kracht naar voren berekenen: F(R) = a . m = 2,0 . 0,022 = 0,044 N Daarmee is de wrijvingskracht te berekenen 0,11 - 0,044= 0,066 N, in het juiste aantal significante cijfers 0,07 N

Toegevoegd na 3 minuten:
Zie afbeelding

Toegevoegd na 9 minuten:
Het laden van de afbeelding wil niet lukken. Kijk voor plaatjes naar bron.