Stel dat de eventuele valversnelling niet beïnvloed zou worden door massa, wat zou er gebeuren wanneer alle mensen op de aarde tegelijk sprongen?

Voor zwaartekracht geldt: F=G((M1*M2)/r²). De kracht van de aarde op de mens is dus hetzelfde als die van de mens op de aarde, ze trekken even hard aan elkaar. Echter, de aarde is zwaarder, dus deze kracht heeft minder effect op de versnelling van de aarde. Er geldt namelijk, F=m*a. Wanneer je dit omzet krijg je a=F/m, dus is de versnelling (=valversnelling) de zwaartekracht gedeeld door de massa. Zouden we hier bij massa 1kg invullen, dan betekent dit dat de valversnelling gelijk is aan de zwaartekracht. Zouden we dit voor de valversnelling van de mens, maar ook voor de valversnelling van de aarde doen, wat zou er dan gebeuren met de aarde als iedereen op aarde tegelijk springt?

Denk eraan, dit is theoretisch.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

Volgens mij helemaal niks, ten eerste is de massa van alle mensen samen verwaarloosbaar tov de massa van de aarde EN de mensen zijn (redelijk) netjes verdeeld over de aardbol dus de kracht (die volgens mij dus verwaarloosbaar is) dus ook
amigo
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar dacht ik eerst ook aan, maar ik kwam tot de conclusie dat het niet geheel klopte. De kracht die de aarde uitvoert op mens is even groot als de kracht die de mens uitvoert op de aarde. ...en nu kom ik ineens op mijn eigen antwoord... Bedankt voor het zetje, ik snapte het eerst niet helemaal, maar nu heb ik wel een idee! Namelijk:
De kracht die de aarde uitvoert op mens is even groot als de kracht die de mens uitvoert op de aarde. Zouden de mensen evenwijdig over de aarde verdeelt zijn *er bestaan plots geen oceanen/vulkanen en andere dingen die dodelijk zijn voor mensen om in/op/naast te staan*, dan betekend dit dat alle krachten elkaar opheffen, dus hebben ze verder geen effect op de plaats van de aarde, ongeacht het feit dat de aarde even zwaar is als één mens. Echter, zouden we aannemen dat er verschillende plaatsen zijn op de wereld waar de bevolkingsdichtheid veel hoger is, dan zou dit betekenen dat de kracht van de mensen op de aarde vanaf dit punt ook veel hoger is. Wanneer we daarna ook opnieuw aannemen dat de massa van de aarde even groot is als die van één mens, dan betekend dit dat de aarde zal bewegen richting de plaats waar de hoge bevolkingsdichtheid is. Nu bouwen we dit uit (bij ons op school worden we gestimuleerd door te denken over een probleem en er verdere vraagstukken bij te verzinnen om op die manier te kijken of we het echt begrijpen).
De mensen zijn opnieuw gelijk verdeelt over de aarde en de aarde is opnieuw even zwaar als één mens. Dit keer springen alle mensen op het noordelijk halfrond. De afstand tussen de mensen en de aarde wordt dus groter, waardoor de zwaartekracht kleiner wordt (-> zie formule voor zwaartekracht, je deelt door het kwadraat van de afstand tussen de mens en de aarde). Dit betekent dus dat de aarde van de springende mensen af beweegt.
Klopt dit, of kraam ik nu onzin uit?