Wat is 'in fase verschoven gebruik'?

In een reactie op een krantenartikel over het Europese voornemen om de verbruikte energie maandelijks af te rekenen, schreef iemand dat de rekening ook hoger uit zou kunnen vallen omdat nieuwe meters ook 'in fase verschoven verbruik' zouden kunnen meten, iets wat de analoge meter niet zou kunnen.

Ik heb wel wat verstand van elektra en fasen en zo, maar 'in fase verschoven gebruik' heb ik nog nooit van gehoord. Wat is dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Had hier al wel van gehoord, maar even een bron opgezocht want ben niet genoeg technisch onderlegd voor om het uit te leggen.

Het beste antwoord

Wanneer Stroom en Spanning in fase verschoven zijn, zal stroom op spanning voor of naijlen.

Dit moet je zien dat 2 sinussen (grafische weergave van wisselspanning/stroom) iets verschoven zijn t.o.v. mekaar.

Wanneer 1 van de 2 'vermogenscomponenten' (stroom OF spanning op zijn hoogst is, zal het andere component een lagere waarde hebben (niet meer of NOG niet maximaal; zie link). Vermogen is het product van U en I.
Je krijgt dan een lagere evrmogenswaarde dan wanneer alles in fase is.
Gewonen verbruiksmeters meten gewoon UxI zonder rekening te houden met eventuele fase verschuiving.

in een normaal huishouden is er ook geen of nauwlijks sprake van fase verschuiving. Dit wordt veroorzaakt door inductieve of capacitieve apparatuur zoals TL verlichting (capacitair) of motoren (inductie). Bij grote afwijkingen wordt de fase gecorrigeerd..,.
Met deze nieuwe apparatuur hoeft dat dus niet meer!
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Van bron:

Het principe heeft te maken met het aanbrengen van een fase-voorsprong op de wisselstroom. Door een hele vette condensator parallel aan de gebruiker te zetten wordt dit gerealiseerd. Normaal gesproken lopen stroom en spanning gelijk in fase. De electriciteitsmeter is hierop geijkt. Door een faseverschil in stroom en spanning te realiseren lijkt het voor de meter alsof het afgenomen vermogen lager is dan dat werkelijk is. De meeste ‘gebruikers’ merken niets van dat verschil, en krijgen gewoon het vermogen dat ze nodig hebben, alleen met een faseverschi
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe creëert die condensator een faseverschuiving dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ehm zoals ik al in de reacties aangegeven heb ben ik geen techneut. Ik wist gelijk waar je het over had omdat ik het verhaal al kende, vandaar dat ik zo snel een bron kon vinden. Van wat ik weet van een condensator snap is dat hij stroom even op kan slaan, als je er dus voor zorgt dat je op die manier alles een klein beetje vertraagt verschuif je de fase iets waardoor je een kleiner verschil meet. Denk niet dat je hier wat aan hebt want dat had jezelf waarschijnlijk beter kunnen verwoorden of het is onjuist.