Hoe berken ik dat azijn verzadigd is met calcium ?

Toegevoegd na 1 minuut:
Typefoutje: Hoe bereken ik dat azijn verzadigd is ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Als je de concentratie van CH3COOH (azijnzuur)en het volume kent, weet je hoeveel mol azijnzuur je hebt.
Calciumzouten zijn tweewaardig, azijnzuur is eenwaardig. Ga je uit van calciumcarbonaat (marmerpoeder) dan komt een mol azijn overeen met een halve mol CaCO3.

Het azijn is verzadigd als er geen CO2 meer ontstaat.
Omdat Ca Acetaat iets basisch is het azijnzuur verzadigd als de pH van het geheel iets hoger is dan pH 7

Je kunt dus aan de gezamelijke atoommassa's van de samengestelde stoffen hun molmassa berekenen en aan de hand van de hoeveelheid azijn en de concentratie uitrekenen waar het equivalentiepunt ligt.
Omdat misschien concentratie en zuiverheid van de stoffen niet nauwkeurig bekend zijn , kun je net zolang marmerpoeder aan het azijn toevoegen , totdat er geen CO2 meer vrij komt.
Dan is het azijnzuur ongeveer verzadigd.
Het voordeel van CaCO3 is dat het onoplosbare zout geen water bevat wat een belangrijke onzekerheid wegneemt,
veel oplosbare zouten van calcium zijn (buitengewoon) hygroscopisch, vandaar dat deze als droogmiddelen in vochtvreters gebruikt worden.

De atoommassa's vind je in binas boekjes/periodiek systeem.
Omdat ik je huiswerk niet wil gaan maken geef ik je alleen de achtergrond waarmee je zelf resultaten uit kunt rekenen.
Je kunt dan met recht stellen dat je de berekening zelf bedacht en gemaakt hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het azijn is verzadigd van calcium als er niet meer calcium in het azijn kan oplossen

Toegevoegd na 22 seconden:
Ik hoop dat je dat bedoelde