Wanneer begint officieel de herfst?

Ik heb gehoord dat het gisteren is begonnen maar anderen zeggen weer morgen om 11.04u ofzo. Weten jullie wat hiervan klopt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Morgen is het herfst!!!

Het beste antwoord

De herfst loopt (ten noorden van de evenaar) officieel van 21 september t/m 20 december, maar het astronomisch bepaalde begin van de herfst is de herfstnachtevening (rond 23 september op het noordelijk halfrond en rond 20 maart op het zuidelijk halfrond). De zon gaat dan door het herfstpunt en de dag en de nacht zijn nagenoeg even lang. De herfst eindigt met de winterzonnewende (rond 22 december op het noordelijk halfrond en rond 21 juni op het zuidelijk halfrond).

Toegevoegd na 35 seconden:
De meteorologische herfst begint eerder, op 1 september op het noordelijk halfrond en op 1 maart op het zuidelijk halfrond. Deze duurt dan tot 1 december respectievelijk 1 juni.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het ligt er helemaal aan welke herfst je bedoelt ;-)

"De herfst loopt (ten noorden van de evenaar) officieel van 21 september t/m 20 december, maar het astronomisch bepaalde begin van de herfst is de herfstnachtevening (rond 23 september op het noordelijk halfrond en rond 20 maart op het zuidelijk halfrond). De zon gaat dan door het herfstpunt en de dag en de nacht zijn nagenoeg even lang. De herfst eindigt met de winterzonnewende (rond 22 december op het noordelijk halfrond en rond 21 juni op het zuidelijk halfrond).

De meteorologische herfst begint eerder, op 1 september op het noordelijk halfrond en op 1 maart op het zuidelijk halfrond. Deze duurt dan tot 1 december respectievelijk 1 juni."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Herfst

De astronomische herfst begint morgen om 09:04 (zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Equinox , ook voor andere jaren en de lente-equinox).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De officiële herfst begint op dat moment dat de zon de Kreeftskeerkring passeert, in de noordelijke helft dus zuidwaarts gaat.